Learning plaza

Learning Plaza

Concept

Een Learning Plaza kenmerkt zich door een divers en gedeeld gebruik van de ruimte. De plaza biedt ruimte aan een mix van functies voor formeel en informeel leren, voor studenten en medewerkers: instructie, discussie, groepswerk, vergaderen, lunchen, zelfstandig leren, aanland-werkplek, active learning classroom concept, ontmoeten en ontspannen. Deze activiteiten vinden plaats in verschillende zones. Het idee is dat de ruimte beschikbaar is als studiewerkplek, als deze niet - of beperkt - geboekt is voor formeel onderwijs. Een informatiescherm bij de ingang geeft aan wanneer de ruimte beschikbaar is. De ruimte kan door docenten geboekt worden. Afhankelijk van het aantal studenten in een cursus, kan daarbij de ruimte door meerdere docenten tegelijkertijd gebruikt worden. Verschillende leeractiviteiten kunnen gelijktijdig in de verschillende zones in de ruimte plaatsvinden.

Waar staat het project nu?

Dit project bevindt zich in de initiatiefase. Een eerste lijst met functionele eisen en wensen is samengesteld, maar deze dient nog verder te worden aangescherpt. Docenten en studenten met wie dit idee is besproken zijn enthousiast. Met name de afwisseling in werkvormen vinden docenten prettig. Daarnaast geven zij aan dat een dergelijke ruimte uitstekend zou zijn voor grote groepen studenten die in projecten werken. Studenten waren vooral enthousiast over het gebruik van de ruimte als informele learning space. Beide groepen verwachten dat akoestiek nog wel als een punt van aandacht is.

Vervolg

Voor we een volledige, grootschalige Learning Plaza inrichten, willen we goed kijken naar ervaringen elders, waar het concept kleinschaliger is uitgeprobeerd. In Utrecht bijvoorbeeld het Coll@b en de PPE Commons room. Daarnaast heeft Maastricht University onlangs een pilot gelanceerd met een Learning Plaza. We nemen uiteraard de voorlopige resultaten mee in het vervolg. Ook verwachten we dat we actief met het concept kunnen experimenteren in het Innovatielab, zodra deze is gerealiseerd.