Collaboratieve Ruimte

Concept

Het doel van deze ruimte is tweeledig: het is een collaboratieve collegezaal, met een focus op sense of belonging.

Collaboratieve Collegezaal

Een collaboratieve collegezaal ondersteunt twee belangrijke functies in het onderwijs in één ruimte, er kan namelijk zowel college gegeven worden als samengewerkt worden in groepen. Het combineren van verschillende leeractiviteiten in een ruimte is niet alleen gebruiksvriendelijk – studenten hoeven zich niet meer te verplaatsen van de ene naar de andere ruimte – maar ook noodzakelijk. Er is namelijk een groeiend tekort aan onderwijsruimtes op de universiteit. Deze multifunctionaliteit kan bijdragen aan het oplossen van dit probleem.  

In deze video krijg je een toelichting op de Collaboratieve collegezaal.

Focus op Sense of Belonging

Naast het ondersteunen van zowel college- als groepswerk, wordt de ruimte zo ontworpen dat studenten en docenten een sterk gevoel van verbondenheid en thuisgevoel ervaren. Het ontwerp zal geschetst worden aan de hand van bestaand onderzoek naar dit thema en input van onze docenten en studenten, zoals onlangs bij het Onderwijsfestival op 8 maart.


Beoogd Resultaat

Na het afronden van dit project willen wij een onderwijsruimte afleveren die bijdraagt aan het effectief benutten van ruimte in onze universiteit, maar belangrijker nog; één waarin studenten en docenten zich welkom en betrokken voelen.

De collaboratieve zaal moet het makkelijk maken om snel te wisselen tussen plenaire werkvormen en werkvormen in kleine groepen. Studenten moeten zich direct verbonden voelen met de lesstof én met elkaar. Door deze interactieve en huiselijke leeromgeving hopen we barrières te verlagen en het vertrouwen in samenwerking te vergroten.

Waar staat het project nu?

Het project bevindt zich in de ontwerpfase. Er zijn ontwerpen gemaakt op basis van input van medewerkers en docenten. Deze ruimte zal worden gerealiseerd in het Anna Maria von Schurmangebouw. Voor de uiteindelijke keuzes in inrichting en meubilair, zal input worden opgehaald bij studenten en docenten.


Anna Maria van Schurmangebouw

Anna Maria van Schurmangebouw

Het Anna Maria van Schurmangebouw is een passende plek voor een collaboratieve onderwijsruimte gericht op sense of belonging. Van Schurman, vaak de ‘eerste vrouwelijke student’ genoemd, volgde colleges vanuit een afgesloten loge, omdat vrouwen destijds niet mochten studeren. In 1636 bekritiseerde ze deze uitsluiting in een lofdicht bij de oprichting van de universiteit. De gigantische stappen die er sinds die tijd zijn gezet op het gebied van diversiteit en inclusiviteit, zetten wij graag door. Dat maakt het zo symbolisch dat deze onderwijsruimte die verbondenheid en thuisgevoel bevordert, in dit gebouw komt. Waar Van Schurman ooit letterlijk achter een gordijn werd geplaatst, creëren we nu een ruimte waarin álle studenten zich welkom en thuis voelen, zonder belemmeringen om volwaardig deel te nemen aan het onderwijs.