Zorgverleners ervaren het belang van bewegen door het gebruik van mixed/augmented reality

Het bleek een bekend fenomeen in de zorg: patiënten wordt veel uit handen genomen, waardoor ze amper hoeven te bewegen. En dat terwijl beweging het herstel juist bevordert en het risico op medische complicaties verlaagt. Reden om bewegingsgerichte zorg meer onder de aandacht te brengen bij verpleegkundigen van het UMCU. Projectleider Karin Valkenet is mede verantwoordelijk voor het vertalen van dit idee naar een mixed reality spelomgeving: Hololearn. Met deze interactieve, scenario-gebaseerde e-learningomgeving kunnen verpleegkundigen oefenen met het optimaal laten beweging van virtuele patiënten.

Na het opzetten van de MR-bril Hololens met de Hololearn-software loop je als verpleegkundigduo een willekeurige ziekenhuiskamer in, waar een virtuele patiënt op het bed ligt en wellicht nog een virtueel familielid en/of zorgverlener rondloopt. Vervolgens is het de uitdaging om op basis van het elektronisch gezondheidsdossier een voor de patiënt zo optimaal mogelijke beweeg- en energiescore te behalen. Hierbij maak je aldoor de afweging: wat neem je de patiënt uit handen en wat laat je de patiënt zelf doen (en hoe krijg je dit voor elkaar). Er zijn in totaal 7 scenario’s ontwikkeld met als doel de verpleegkundige te laten ervaren hoe je bewegingsgerichte zorg in je dagelijkse handelingen kan integreren, zelfs wanneer de waan van de dag zich aan je opdringt.

Meer weten: kijk hier naar een mooie promofilm van Hololearn

Je ziet een virtuele patiënt voor je die vraagt: “Wil je voor mij even een glaasje water halen”? Het is dan voor jou als zorgverlener de uitdaging hoe je daarmee omgaat: haal je het glaasje water of vraag je de patiënt het zelf te doen, terwijl hij dan moeilijk gaat doen.

Karin Valkenet heeft 10 jaar in het UMCU gewerkt als fysiotherapeut en werkt de afgelopen 5 jaar als projectleider/onderzoeker binnen de leerstoel Fysiotherapiewetenschap. Daarbinnen doet ze allerlei innovatieprojecten omtrent bewegen in het ziekenhuis. In 2018 heeft ze de Ureka Mega Challenge (een innovatie challenge georganiseerd door het UMCU) gewonnen met een idee om mixed reality beweeggames in te zetten bij het stimuleren van beweging in het ziekenhuis.