Over Community Engaged Learning

De Universiteit Utrecht streeft ernaar om de maatschappelijke betrokkenheid van studenten te verankeren in elke opleiding. Community Engaged Learning (CEL) wordt gestimuleerd en ondersteund als onderwijsvorm om invulling te geven aan deze doelstelling. Het programma CEL is opgericht om de ontwikkeling van CEL onderwijs te faciliteren, onder andere via subsidies en trainingen voor docenten. Op het UU-intranet kunnen docenten alle informatie vinden over de beschikbare ondersteuning. 

Wat is CEL?

Community Engaged Learning (CEL) is ervaringsgericht onderwijs waarin studenten, docenten en externe partnerorganisaties samenwerken aan maatschappelijke vraagstukken waar zij allemaal belang bij hebben of in geïnteresseerd zijn. Dit is een brede definitie, dus wat betekent het in de praktijk om CEL in de praktijk 'te doen'? Aan de Universiteit Utrecht definiëren we een aantal minimale componenten die een activiteit CEL maken. Deze activiteiten kunnen na verloop van tijd verder verdiept worden. 

    Streven naar wederkerige en langdurige relaties

    Het streven naar wederkerige samenwerkingen en een gelijkwaardige relatie, waarin de bijdragen (kennis, ervaringen, etc.) van alle betrokkenen als even waardevol wordt gezien, is een belangrijk kenmerk van CEL. Daarnaast wil de UU langdurige relaties opbouwen met haar externe partners, zodat onderling vertrouwen kan groeien en de samenwerking na verloop van tijd verder verdiept kan worden. 

    In alle faculteiten

    Bij de UU geloven we dat CEL op veel verschillende manier ontwikkeld en toegepast kan worden, waarmee het ook inzetbaar is in de meer exacte wetenschappen. Met onze werkwijze stimuleren we de ontwikkeling en inbedding van CEL-cursussen in alle faculteiten: van Geesteswetenschappen tot Bètawetenschappen en alles daartussen in. Elke faculteit heeft een specifieke CEL-ambassadeur als aanjager van deze ontwikkeling. 

    Diverse partners 

    CEL kan verschillende ‘communities’ buiten de universiteit betrekken, afhankelijk van het specifieke publieke goed dat wordt nagestreefd:

    • Minder bedeelde of achtergestelde groepen, met ook mogelijke belangenbehartiging voor hen
    • Gemeenschappen gecentreerd rond een specifieke plek (buurten, straten, enz.)
    • Professionele organisaties (zoals NGO's, overheidsinstellingen) die op zoek zijn naar inzichten om hun eigen maatschappelijke missie beter te begrijpen  
    • (Commerciële) onderzoeksinstituten waarbij gezamenlijke (ethische) reflectie en het streven naar een publiek goed de belangrijkste doelen zijn

    Nieuwsgierig naar ons team?

    Nieuwsgierig naar wie er binnen de Universiteit Utrecht werken aan Community Engaged Learning? Bekijk ons team hieronder.

    Bekijk hier ons team