Leergang Collaborative Online International Learning

Tegenwoordig staan we voortdurend in (online) verbinding met anderen over de hele wereld. Stel je voor dat je die wereldwijde connectie in je onderwijs kan gebruiken en studenten uit verschillende culturen en instituten samen kan brengen in één (virtueel) klaslokaal. Dit is mogelijk door gebruik te maken van Collaborative Online International Learning (COIL). Om de COIL-principes in je onderwijs te implementeren, kun je deelnemen aan de COIL-leergang vanuit het Centre for Academic Teaching and Learning.

Tijdens dit programma maakt of herontwerpt elke deelnemer (of docententeam) een (deel van een) cursus volgens de vier basisprincipes van Collaborative Online International Learning (COIL):

  1. De cursus gaat om een samenwerking met- of interactie tussen studenten met verschillende achtergronden en culturen;
  2. Studenten moeten deelnemen aan een vorm van online interactie, of het nu asynchroon of synchroon is;
  3. De cursus moet leerdoelen bevatten die zich richten op het ontwikkelen van internationale of mondiale perspectieven en/of het bevorderen van de interculturele competenties van studenten;
  4. Er moet een reflectie-component in zitten die studenten helpt kritisch na te denken over dergelijke interacties.

Om je zo goed mogelijk te helpen bij het integreren van deze COIL-principes, biedt dit programma voor docenten ondersteuning door middel van lezingen en workshops van experts over COIL-onderwerpen zoals samenwerkend leren en interculturele vaardigheden, maar ook praktische zaken zoals governance komen aan bod. Gedurende het hele programma is er ruimte voor contact en uitwisseling met collega-docenten.

Voor wie?

De leergang is bedoeld voor docenten aan de UU, UCU, UCR of UMCU die een COIL-cursus willen ontwerpen en geven, of een bestaande cursus willen herontwerpen naar een COIL-cursus.

Wanneer en waar?

Het programma bestaat uit zes sessies op het Utrecht Science Park

  • Donderdag 17 oktober 2024, 13.00 – 16.30 uur
  • Donderdag 14 november 2024, 9.00 – 12.30 uur
  • Donderdag 12 december 2024, 9.00 – 12.30 uur
  • Donderdag 16 januari 2025, 9.00 – 12.30 uur
  • Donderdag 20 februari 2025, 9.00 – 12.30 uur
  • Donderdag 20 maart 2025, 13.30 – 17.00 uur

Waarom zou ik meedoen?

  • Jouw studenten verwerven een intercultureel bewustzijn en werken aan hun interculturele competenties;
  • Je ontwikkelt je eigen intercultureel bewustzijn verder, waar reflectie een belangrijk onderdeel van is;
  • Je kan nieuwe institutionele partnerschappen ontwikkelen of gebruik maken van jouw reeds bestaande partnerschappen;
  • Jouw studenten zullen beter voorbereid zijn op internationale teams en meer georiënteerd zijn op studeren in het buitenland;
  • Het creëert een dynamische en goedkope curriculaire internationaliseringsmogelijkheid op onze campus;
  • Jouw studenten kunnen het vakgebied dat ze bestuderen vanuit een ander perspectief leren kennen;
  • Jouw studenten verwerven digitale skills en zijn beter voorbereid om in virtuele teams te werken;
  • COIL verbetert de Engelse communicatieve vaardigheden van jouw studenten door het werken met (andere) studenten die Engels spreken.

Tijdsinvestering

Deelname aan deze leergang kost ongeveer 50 uur aan tijd. Die uren worden gespendeerd aan het bijwonen van zes sessies (van elk een halve dag), voorbereiding van de sessies en het ontwerpen van de COIL-cursus.

Praktische informatie

  • Het programma is voor UU-docenten kosteloos, maar van de deelnemers wordt verwacht dat je tijd investeert in deze cursus en aan alle sessies deelneemt.
  • Er is plaats voor minimaal 12 en maximaal 18 docenten.
  • Wil je de cursus samen met een collega (her)ontwerpen? Meld je dan beiden aan. Je kunt je ook aanmelden met je docententeam.
  • De voertaal van het programma is Engels.
  • Voor deelname is een motivatiebrief vereist waarom je mee wil doen en een handtekening van je leidinggevende.
  • Na afloop van de leergang krijg je een certificaat als je aan alle sessies hebt deelgenomen.

Wat moet je als deelnemer meebrengen?

Als deelnemer heb je een geschikte cursus om te (her)ontwerpen en een internationale samenwerkingspartner. Voorafgaand aan de sessie is het mogelijk om een bijeenkomst te volgen die je helpt om een partner te vinden. Laat bij je inschrijving weten dat je hier behoefte aan hebt.

Aanmelden

Meld je uiterlijk vrijdag 27 september 2024 aan.  Wil je de cursus samen met een collega (her)ontwerpen? Meld je dan beiden aan. Let op: vol is vol. De intakegesprekken vinden op woensdag 18 en donderdag 19 september plaats en duren 20 minuten.

Naar het aanmeldformulier

Wil je meer weten over COIL?

  • Appiah-Kubi, P., & Annan, E. (2020). A Review of a Collaborative Online International Learning. International Journal of Engineering Pedagogy, 10(1): pp. 109–124. 10.3991/ijep.v10i1.11678.
  • Hackett, S., Janssen, J., Beach, P., Perreault, M., Beelen, J., & Van Tartwijk, J. (2023). The effectiveness of Collaborative Online International Learning (COIL) on intercultural competence development in higher education. International Journal of Educational Technology in Higher Education20(1), 5. https://doi.org/10.1186/s41239-022-00373-3

  • Naicker, A., Singh, E. & van Genugten, T. (2021). Collaborative Online International Learning (COIL): Preparedness and experiences of South African students. Innovations in Education and Teaching International10.1080/14703297.2021.1895867
  • Villar-Onrubia, D. & Rajpal, B. (2016). Online international learning. Perspectives: Policy and Practice in Higher Education, 20(2-3): pp. 75-82. 10.1080/13603108.2015.1067652