Leergang Collaborative Online International Learning
Bij een Collaborative Online International Learning (COIL)-cursus ontwikkel je samen met een internationale partner-docent een cursus, waarbij je als docent en student vanuit een nieuw perspectief de vakinhoud bekijkt. Studenten uit de verschillende landen werken online samen en werken aan hun interculturele vaardigheden, waarbij een open houding wordt gestimuleerd. Reflectie is hierbij een belangrijke component, voor de studenten, maar ook voor de docenten. Om de COIL-principes in je onderwijs te implementeren, kun je deelnemen aan de COIL-leergang vanuit het Centre for Academic Teaching and Learning in samenwerking met onze Europese alliantie CHARM-EU.
Tijdens dit programma maakt of herontwerpt elke deelnemer (of docententeam) een (deel van een) cursus volgens de vier basisprincipes van Collaborative Online International Learning (COIL):
- De cursus gaat om een samenwerking met- of interactie tussen studenten met verschillende achtergronden en culturen;
- Studenten moeten deelnemen aan een vorm van online interactie, of het nu asynchroon of synchroon is;
- De cursus moet leerdoelen bevatten die zich richten op het ontwikkelen van internationale of mondiale perspectieven en/of het bevorderen van de interculturele competenties van studenten;
- Er moet een reflectie-component in zitten die studenten helpt kritisch na te denken over dergelijke interacties.
Om je zo goed mogelijk te helpen bij het integreren van deze COIL-principes, biedt dit programma voor docenten ondersteuning door middel van lezingen en workshops van experts over COIL-onderwerpen zoals samenwerkend leren en interculturele vaardigheden, maar ook praktische zaken zoals governance komen aan bod. Gedurende het hele programma is er ruimte voor contact en uitwisseling met collega-docenten.
Voor wie?
De leergang is bedoeld voor docenten aan de UU, UCU, UCR, UMCU of van de CHARM-EU instellingen die een COIL-cursus willen ontwerpen en geven, of een bestaande cursus willen herontwerpen naar een COIL-cursus.
Wanneer en waar?
Het programma bestaat uit vier online sessies op Teams:
- Maandag 9 maart 2026, 13.15 – 16.15 uur
- Maandag 30 maart 2026, 13.15 – 16.15 uur
- Maandag 20 april 2026, 13.15 – 16.15 uur
- Maandag 11 mei 2026, 13.15 – 16.15 uur
Waarom zou ik meedoen?
- Jouw studenten verwerven een intercultureel bewustzijn en werken aan hun interculturele competenties;
- Je ontwikkelt je eigen intercultureel bewustzijn verder, waar reflectie een belangrijk onderdeel van is;
- Je kan nieuwe institutionele partnerschappen ontwikkelen of gebruik maken van jouw reeds bestaande partnerschappen;
- Jouw studenten zullen beter voorbereid zijn op internationale teams en meer georiënteerd zijn op studeren in het buitenland;
- Het creëert een dynamische en goedkope curriculaire internationaliseringsmogelijkheid op onze campus;
- Jouw studenten kunnen het vakgebied dat ze bestuderen vanuit een ander perspectief leren kennen;
- Jouw studenten verwerven digitale skills en zijn beter voorbereid om in virtuele teams te werken;
- COIL verbetert de Engelse communicatieve vaardigheden van jouw studenten door het werken met (andere) studenten die Engels spreken.
Tijdsinvestering
Deelname aan deze leergang kost ongeveer 35 uur aan tijd. Die uren worden gespendeerd aan het bijwonen van vier sessies , voorbereiding van de sessies en het ontwerpen van de COIL-cursus.
Praktische informatie
- Het programma is kosteloos, maar van de deelnemers wordt verwacht dat je tijd investeert in deze cursus en aan alle sessies deelneemt.
- Er is plaats voor minimaal 12 en maximaal 18 docenten.
- Zorg ervoor dat jij en je internationale partner jullie apart aanmelden via het registratieformulier.
- De voertaal van het programma is Engels.
- Voor deelname is een motivatiebrief vereist waarom je mee wil doen en een handtekening van je leidinggevende.
- Na afloop van de leergang krijg je een certificaat als je aan alle sessies hebt deelgenomen.
Wat moet je als deelnemer meebrengen?
Als deelnemer heb je een geschikte cursus om te (her)ontwerpen.
Aanmelden
Meld je uiterlijk dinsdag 24 juni aan. Zorg ervoor dat jij en je internationale partner (indien aanwezig) jullie individueel aanmelden via het aanmeldformulier.
Wil je meer weten over COIL?
- Appiah-Kubi, P., & Annan, E. (2020). A Review of a Collaborative Online International Learning. International Journal of Engineering Pedagogy, 10(1): pp. 109–124. 10.3991/ijep.v10i1.11678.
- Hackett, S., Dawson, M., Janssen, J., Van Tarwijk, J. (2024) Defining Collaborative Online International Learning (COIL) and Distinguishing it from Virtual Exchange. TechTrends 68, 1078–1094. https://doi.org/10.1007/s11528-024-01000-w
Hackett, S., Janssen, J., Beach, P., Perreault, M., Beelen, J., & Van Tartwijk, J. (2023). The effectiveness of Collaborative Online International Learning (COIL) on intercultural competence development in higher education. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 20(1), 5. https://doi.org/10.1186/s41239-022-00373-3
- Naicker, A., Singh, E. & van Genugten, T. (2021). Collaborative Online International Learning (COIL): Preparedness and experiences of South African students. Innovations in Education and Teaching International, 10.1080/14703297.2021.1895867
- Villar-Onrubia, D. & Rajpal, B. (2016). Online international learning. Perspectives: Policy and Practice in Higher Education, 20(2-3): pp. 75-82. 10.1080/13603108.2015.1067652