Laboratoriumonderwijs integreren in een cursus met Labster
Naam | Patricia Post-Nievelstein |
---|---|
Faculteit: | University College Utrecht |
Tool: | Labster |

Bij University College Utrecht verzorgt Patricia Post-Nievelstein de biologiecursus Human and Animal Biology. Het is een niveau één cursus gericht op fysiologie voor 28 studenten. Deze cursus is opgebouwd uit zowel interactieve colleges als sessies waarin de studenten problemen moeten oplossen. Tijdens de cursus is er geen ruimte voor labsessies. Met de online tool Labster kon Patricia labsessies toch integreren in deze cursus.
Doelen
Patricia Post-Nievelstein heeft Labster in 2020 voor het eerst gebruikt in de cursus. Een belangrijk doel van het inzetten van de tool Labster was om studenten praktische ervaring mee te geven tijdens de cursus. Patricia vertelt: “In ons onderwijs is geen ruimte voor echte labsessies. Studenten volgen vier vakken tegelijk en we hebben slechts twee sessies van 105 minuten per week beschikbaar om les te geven. Labster bood de mogelijkheid om toch wat praktisch werk te integreren in deze biologiecursus.”
Resultaten
Het doel dat Patricia voor ogen had, is grotendeels behaald. Ze vertelt: “Ik heb labs geselecteerd die helpen bij het begrijpen van basisconcepten en het werken met gegevens vergemakkelijken. Hierdoor werd actief leren buiten het college mogelijk. Hoewel studenten individueel aan de labs werken, wordt samenwerking aangemoedigd. De meerderheid van de studenten vond het gebruik van de tool nuttig. Daarnaast vonden ze het leuk om wat ze in college leren toe te passen in een labsetting.”
Tips van Patricia
- Maak jezelf vertrouwd met het platform: Zorg ervoor dat je zelf vertrouwd raakt met het platform voordat je virtuele labs toewijst aan je studenten. Neem de tijd om de mogelijkheden, interface en functionaliteiten grondig te verkennen. Ik liep tegen een paar technische problemen aan, maar die waren gelukkig snel verholpen. Maak gebruik van de ondersteuning van Teaching Support voor zover nodig, ze zijn altijd bereid om te helpen waar ze kunnen.
- Overdrijf niet: Integreer met de cursusinhoud. Stem labactiviteiten af op je leerdoelen om belangrijke concepten effectief te versterken. Vermijd echter overdreven integratie; niet elk onderwerp is geschikt voor een virtueel lab. Zorg voor afwisseling door andere soorten opdrachten op te nemen, zoals online tutorials.
- Bewaak de voortgang: Gebruik het Labster-dashboard om de voortgang van studenten effectief bij te houden.