Totaaloverzicht aanbod
Als medewerker met een onderwijstaak kan je gebruikmaken van allerlei soorten ontwikkelaanbod op het gebied van onderwijs. Van cursus tot leergang en van workshop tot webinar.
Het aanbod in onderstaande lijst is gericht op het voorbereiden, geven en evalueren van onderwijs. Ben je op zoek naar aanbod op het gebied van persoonlijke ontwikkeling en professionele vaardigheden? Raadpleeg dan de Development Guide op intranet (login vereist).
Bekijk alle soorten docentontwikkelaanbod in dit overzicht (pdf).
45 gevonden
Consequenties van Generatieve AI op het leerproces van de student
In deze sessie zullen we het hebben over de consequenties van Generatieve AI op het leerproces van de student. Hoe kan het positief worden ingezet? Hoe kan je het integreren in een opdracht?
Datum: 17 septemberThema|OnderwijsvormDidactiek en activerend onderwijs|Onderwijs ontwerpenWebinar|WorkshopWorkshop Doeltreffend Digitaal Toetsen
In deze workshop krijg je een aantal vuistregels waaraan een goede mc-toets en toets met open vragen moet voldoen.
Datum: 19 septemberThema|OnderwijsvormToetsing en feedbackWorkshopConsequenties van Generatieve AI op toetsing
In deze sessie zullen we het hebben over de consequenties van Generatieve AI op toetsing. We zullen daarin zowel programmaniveau als cursusniveau bespreken. Met als centrale vraag: hoe pak je dit aan als team?
Datum: 25 septemberThema|OnderwijsvormOnderwijs ontwerpen|Toetsing en feedbackWebinar|WorkshopGeneratieve AI inzetten als hulp voor docenten
In deze sessie zullen we het hebben over hoe je Generatieve AI in kan zetten als docent. Hoe kan het worden ingezet om efficiënter te werken? Daarbij zal worden behandeld wat wel en wat niet wenselijk is.
Datum: 1 oktoberThema|OnderwijsvormOnderwijs ontwerpenWebinar|WorkshopWat is jouw kwaliteit? Inzicht in ontwikkeling
Je kunt veel leren over lesgeven en hoe je dat goed moet doen. In deze workshop kijken we naar wat je al bezit, naar je kwaliteiten en hoe je die zo goed mogelijk kan gebruiken als docent.
Datum: 3 oktoberThema|OnderwijsvormDidactiek en activerend onderwijsWorkshopMotivatie vanuit het perspectief van de zelfdeterminatie theorie
In deze workshop staat het thema motivatie centraal. We duiken de onderwijskundige literatuur in en bespreken relevante inzichten rondom motivatie, vanuit het perspectief van de zelfdeterminatie theorie.
Datum: 10 oktoberThema|OnderwijsvormDidactiek en activerend onderwijsWorkshopLastige gesprekken in je groep: hoe ga je daarmee om?
Als je voor een groep staat, gebeurt er veel, en niet alles is even prettig voor jou als docent. Studenten komen te laat, zitten te kletsen, of zijn niet voorbereid. Hoe reageer je hierop?
Datum: 17 oktoberThema|OnderwijsvormDidactiek en activerend onderwijsWorkshopActiverende werkvormen: hoe stimuleer je actief leren van studenten?
In deze workshop ervaar je zelf hoe je jouw studenten tijdens contactonderwijs kunt activeren door de inzet van leeractiviteiten. Je leert welke activerende werkvormen er zijn, wanneer je voor welke werkvorm kiest en welke onderwijsruimte daarbij past.
Datum: 22 oktoberThema|OnderwijsvormDidactiek en activerend onderwijs|Onderwijs ontwerpenWorkshopUniversitaire Leergang BKO (Teaching in higher education)
This course is intended for university teachers who would like to enrich their understanding of student learning, improve their own teaching practice, and develop ideas for course and class design. Teaching in Higher Education is particularly useful for those working on a BKO portfolio.
Startdata: 23 oktober 2024, 9 april 2025Didactiek en activerend onderwijs|Onderwijs ontwerpenCursus / leergangMotivatie en zelfsturing
Van een tutor wordt verwacht dat deze studenten kan begeleiden bij het ontwikkelen van hun studievaardigheden en goed studeergedrag. Hoe kun je hier een bijdrage aan leveren en hoe zorg je dat de verantwoordelijkheid voor de studievoortgang bij de student zelf blijft liggen?
Data: 29 oktober 2024 en 20 maart 2025Begeleiden van studenten en promovendiWorkshopEvaluating and integrating disciplinary insights
Het belangrijkste doel van deze sessie is om te praten over hoe we studenten mondiger kunnen maken door ze een aantal eenvoudige strategieën aan te leren voor het evalueren en integreren van wetenschappelijk werk in verschillende disciplines.
Datum: 11 novemberThema|OnderwijsvormDidactiek en activerend onderwijs|Maatschappelijke betrokkenheid en interdisciplinariteitWorkshopVan BKO naar SKO: Startbijeenkomst
In deze oriëntatiebijeenkomst van een halve dag verkennen we wat “senior in onderwijs” inhoudt door te kijken naar rolmodellen en naar de SKO-criteria. We onderzoeken welke activiteiten en ervaringen typisch thuishoren in een SKO-portfolio.
Data: 28 november 2024, 10 februari 2025, 13 mei 2025Didactiek en activerend onderwijs|Onderwijskundig leiderschapCursus / leergangEffectieve studievaardigheden aanleren
In deze workshop van 3 uur leer je hoe je als docent de studievaardigheden van je studenten kunt stimuleren.
Data: 16 december 2024 en 20 mei 2025Thema|OnderwijsvormBegeleiden van studenten en promovendiWorkshopStudentenwelzijn
Deze sessie voor docenten en tutoren richt zich op studentenwelzijn. Hoe vraag je aan studenten hoe het met ze gaat? Hoe reageer je of vraag je door? We besteden aandacht aan wat je rol is als docent, en wat vooral ook niet.
Datum: 17 decemberThema|OnderwijsvormBegeleiden van studenten en promovendiWorkshopWorkshop Learning Analytics
Learning analytics (LA) betreft een vakgebied waarin onderwijsvragen worden beantwoord met behulp van inzichten verkregen uit studiedata.
Datum: 12 februariThema|OnderwijsvormOnderzoek van onderwijsWorkshopVan BKO naar SKO: Portfoliotraject
Het portfoliotraject is bestemd voor degenen die voldoende ervaring hebben op SKO-niveau, en een steun in de rug willen bij het schrijven van het portfolio. Aan het eind van het traject heb je een (bijna) afgerond SKO-portfolio dat je kunt gebruiken voor de SKO-aanvraag.
Startdatum: 3 maart 2025Didactiek en activerend onderwijs|Onderwijskundig leiderschapCursus / leergangDoe meer met toetsen
Toetsen is een vak apart, maar gelukkig ook prima aan te leren. Dit traject helpt je bij het maken van een goede toets: van toetsontwerp tot evaluatie.
Datum: 3 april 2025Thema|OnderwijsvormToetsing en feedbackCursus / leergangVan BKO naar SKO: Schrijfretraite
Deelnemen aan de schrijfretraite is een stimulans en een steun in de rug voor het afronden van het SKO-portfolio.
Data: 22 en 23 mei 2025Didactiek en activerend onderwijs|Onderwijskundig leiderschapCursus / leergangEnglish Pronunciation (for Lecturers)
Geef je Engelse les en wil je je uitspraak verbeteren? Van je Dunglish accent afkomen? Vloeiender leren spreken in de klas? Dan is deze uitspraakcursus misschien iets voor jou.
Datum: 15 mei 2025Thema|OnderwijsvormInclusie en diversiteitCursus / leergangHet begeleiden van keuzes maken
Als tutor begeleid je studenten bij het maken van keuzes. In deze workshop wordt aan de hand van een model inzichtelijk gemaakt wat kiezen inhoudt en wat dat van de student en de tutor vraagt.
Data: 28 november 2024 en 8 april 2025Begeleiden van studenten en promovendiWorkshopEmployability Skills
In deze workshop gebruiken we een model dat handvatten biedt om de employability skills voor studenten toegankelijk te maken.
Datum: 14 januari 2025Begeleiden van studenten en promovendiWorkshopBasistraining voor tutoren
De rol van tutor is wezenlijk anders dan de rol van docent. Als docent ben je gericht op vakinhoud en vaardigheden. Als tutor help je studenten hun weg te vinden en zich thuis te voelen op de universiteit.
Datum: nog niet bekend, meld je aan voor de wachtlijstBegeleiden van studenten en promovendiWorkshopBKO
Als bewijs van didactische bekwaamheid in het wetenschappelijk onderwijs, heb je als docent de basiskwalificatie onderwijs (BKO) nodig.
Start: verschilt per faculteitThema|OnderwijsvormDidactiek en activerend onderwijs|Onderwijs ontwerpen|Toetsing en feedbackCursus / leergangEffectiever scripties begeleiden
Scripties of afstudeerwerk begeleiden kan leuk en inspirerend zijn maar ook lastig en tijdrovend. In deze training bekijken we op welke manier jij je aanpak kunt optimaliseren.
Start: nog niet gepland, meld je aan voor de wachtlijstBegeleiden van studenten en promovendiCursus / leergangTeaching in the International Classroom
Deze cursus is bedoeld voor docenten die in het Engels onderwijs (gaan) geven aan een internationale groep studenten en meer willen weten over de interculturele en didactische implicaties van onderwijs geven in een diverse en internationale groep studenten.
Datum: nog niet gepland, meld je aan voor de wachtlijstDidactiek en activerend onderwijsCursus / leergangLeergang Collaborative Online International Learning
Tijdens dit programma maakt of herontwerpt elke deelnemer (of docententeam) een (deel van een) cursus volgens de vier basisprincipes van Collaborative Online International Learning (COIL).
Datum: inschrijven voor 18 september, startdatum 10 oktober.Thema|OnderwijsvormOnderwijs ontwerpenCursus / leergangLeergang Community Engaged Learning
CEL vraagt andere vaardigheden van zowel studenten als docenten. De leergang CEL ondersteunt docenten bij het geven en ontwikkelen van CEL-onderwijs.
De leergang heeft twee startmomenten in 2024-2025: september en februari.
Inschrijving staat open tot en met 1 juni 2024.Maatschappelijke betrokkenheid en interdisciplinariteit|Onderwijs ontwerpenOnderwijsvormCursus / leergangLeergang Honours Teaching
Deze leergang richt zich op verdere professionalisering van docenten in honours didactiek.
Datum: nog te bepalenThema|OnderwijsvormBegeleiden van studenten en promovendi|Maatschappelijke betrokkenheid en interdisciplinariteit|Onderwijs ontwerpenCursus / leergangLeergang Interdisciplinair Onderwijs
Na afloop van deze leergang zullen docenten bijvoorbeeld in staat zijn keuzes te maken die passen bij de leerdoelen en het onderwerp van hun interdisciplinaire onderwijs.
Datum: nog te bepalenThema|OnderwijsvormMaatschappelijke betrokkenheid en interdisciplinariteit|Onderwijs ontwerpenCursus / leergangPeer Observatie Programma
Lijkt het je fijn om eens bij een andere docent mee te kijken? Of wil je graag dat een andere docent bij jou meekijkt om feedback te kunnen geven? Dat kan bij dit programma!
Datum: nog te bepalenThema|OnderwijsvormDidactiek en activerend onderwijsCursus / leergangModules Didactiek voor Onderwijs voor Professionals
Om docenten te ondersteunen bij de (door)ontwikkeling van onderwijs voor professionals en ook van elkaar te leren, biedt Onderwijsadvies & Training modules aan over didactiek voor onderwijs voor professionals.
Start sessie 1: 26 september 2024Thema|OnderwijsvormDidactiek en activerend onderwijsCursus / leergangLeergang voor Onderwijsdirecteuren
In deze beknopte leergang ontwikkelt de (aanstaande) Onderwijsdirecteur kennis en vaardigheden om deze verantwoordelijkheid doeltreffend te kunnen invullen.
Datum: nog te bepalenThema|OnderwijsvormOnderwijskundig leiderschapCursus / leergangLeergang Onderwijskundig Leiderschap
De intensieve leergang Onderwijskundig Leiderschap is uniek en bestemd voor wetenschappers die in de regie van het universitaire onderwijs functioneren.
Datum: nog te bepalenThema|OnderwijsvormOnderwijskundig leiderschap|Onderzoek van onderwijsCursus / leergangTeaching Scholars Programma
Dit programma biedt de deelnemers een overzicht van thema's en onderzoeksmethoden in de onderwijswetenschappen en coacht hen om een discipline-gerelateerd onderwijsonderzoeksproject uit te voeren en te publiceren.
Datum: nog te bepalenThema|OnderwijsvormOnderzoek van onderwijsCursus / leergangSenior Fellow Programma
Het Senior Fellow Programma is bedoeld om het onderwijskundige leiderschap binnen de Universiteit Utrecht te versterken.
Onderwijskundig leiderschap|Onderzoek van onderwijsOnderwijsvormCursus / leergangBlended Learning voor student-assistenten
Deze module is speciaal ontwikkeld voor student-assistenten die willen meedenken over nieuwe mogelijkheden in het onderwijs en meer willen weten over blended learning.
Thema|OnderwijsvormOnderwijs ontwerpenE-moduleChallenge based learning
CBL geeft studenten de mogelijkheid om in interdisciplinaire teams te werken aan echte maatschappelijke challenges.
Thema|OnderwijsvormMaatschappelijke betrokkenheid en interdisciplinariteitE-moduleCursusontwerp
De module 'Cursusontwerp' biedt een stapsgewijze aanpak voor het (her)ontwerpen van een cursus.
Onderwijs ontwerpenOnderwijsvormE-moduleEducational Scholarship: Je onderwijs onder de loep
Stapsgewijs word je uitgenodigd om je eigen onderwijs onder de loep te nemen. Je krijgt inzicht in mogelijke problemen die je in je eigen onderwijs ervaart en hoe je die problemen op een gestructureerde manier gaat oplossen.
Thema|OnderwijsvormOnderzoek van onderwijsE-moduleHoe ontwikkel je een e-module?
Een e-module is een reeks van interactieve online leeractiviteiten, die studenten zelfstandig en asynchroon kunnen uitvoeren, binnen of buiten de context van een vak of cursus.
Thema|OnderwijsvormOnderwijs ontwerpenE-moduleAan de slag met blended learning
Na een korte theoretische inleiding en een aantal praktijkvoorbeelden van blended learning ga je aan de slag met het ontwerp voor een eigen cursus.
ThemaOnderwijs ontwerpenE-moduleKennisclips
De module gaat over de do’s en don’ts bij het maken van kennisclips voor je onderwijs.
Thema|OnderwijsvormOnderwijs ontwerpenE-module(Peer) Feedback
In deze module maak je kennis met de kenmerken van effectieve feedback, de verschillende vormen van feedback, de voor- en nadelen van peer feedback, aandachtspunten bij (peer)feedback in online onderwijs en hoe je feedback kunt integreren in je onderwijs.
Thema|OnderwijsvormToetsing en feedbackE-moduleToetsing
In deze online module leer je aan de hand van de toetscyclus hoe je een toets(vraag) ontwerpt, deze construeert en afneemt en hoe je een toets beoordeelt en analyseert.
Thema|OnderwijsvormToetsing en feedbackE-moduleVerduurzaming van jouw onderwijs
Deze online module biedt handvatten aan docenten voor het maken van ecologisch verantwoorde keuzes bij het vormgeven van hun onderwijs.
Thema|OnderwijsvormOnderwijs ontwerpenE-module
MOOC's
Een MOOC (Massive Open Online Course) is een online cursus die open toegankelijk is. Dit betekent dat MOOC's kosteloos gevolgd kunnen worden door lerenden van over de hele wereld. De Universiteit Utrecht heeft inmiddels acht MOOC's ontwikkeld, elk gekoppeld aan één van de vier strategische onderzoeksthema’s van de Universiteit Utrecht.