Theo van Haeften - Senior Fellow

Dr.ir. Theo van Haeften is universitair hoofddocent met een onderwijsprofiel bij de faculteit Diergeneeskunde en heeft een sterke betrokkenheid bij de verbetering en innovatie van het veterinaire curriculum. Zijn onderwijsfilosofie gaat uit van studentgericht leren en de rol van toetsing voor een optimale leeromgeving. Ervaringen en studies laten zien dat longitudinaal of programmatisch toetsen zeer effectief kan zijn om het leergedrag van studenten optimaal te sturen. In zijn Senior Fellow-project wil Theo voortgangstoetsing, als onderdeel van een nieuw longitudinaal toets programma, implementeren in het bachelor curriculum van de studie Diergeneeskunde. Feedback op de toetsing is essentieel om studenten te voorzien van informatie die inzicht geeft in het leerproces en de verdere ontwikkeling. Naast informatie uit een beperkt aantal summatieve toetsen kunnen resultaten verkregen uit voortgangstoetsing tevens worden ingezet om een betrouwbaar en valide beeld te krijgen van het bekwaamheidsniveau van de betreffende studenten. Gedurende het onderwijs verkrijgen studenten hierbij dus continue informatie over hun eigen ontwikkeling in relatie tot de eindtermen van de opleiding en kunnen dan waar nodig actief interventies plegen. Voor meer informatie zie zijn projectvoorstel.