Indicatoren voor waardering van Onderwijsprestaties
Het is belangrijk dat leidinggevenden van academici onderwijsprestaties meenemen in de beoordeling van een academische carrière. Een belangrijke voorwaarde daarvoor is dat academici en hun leidinggevende ook zicht hebben op het volledige spectrum van taken in onderwijs én op het niveau waarop taken worden uitgevoerd. Daarvoor heeft een taskforce van de Universiteit Utrecht een instrument ontwikkeld met met indicatoren voor het waarderen van onderwijsprestaties.
Een instrument met indicatoren
Het beoordelingsinstrument helpt academici en hun leidinggevende bij het bepalen van ontwikkelmogelijkheden in verschillende fases van de academische loopbaan en bij het waarderen van onderwijsprestaties. Het kan dus worden ingezet naast de bestaande, formele WP FLOW III-regeling en in de gespreksvoering tussen de verantwoordelijken bij selectie, bevordering, career tracks, opleidingen, benoemingsadviescommissies, hr-scans en door leidinggevenden bij het voeren van ontwikkelgesprekken en B&O-gesprekken.
De indicatoren zijn verdeeld over vier categorieën:
- rollen en functies in het onderwijs;
- producten;
- gebruik van product/kennis door anderen;
- erkenning: prijzen, beurzen, etc.
Het instrument is ontwikkeld door de Taskforce Waardering onderwijsprestaties en is in beheer bij het Centre for Academic Teaching and Learning. Heb je vragen of inhoudelijke aanvullingen, neem contact op met het Centre for Academic Teaching and Learning via cat@uu.nl of 030 – 2536638.