Senior Fellows
Het Senior Fellow Programma is door de Universiteit Utrecht ontwikkeld om het onderwijskundige leiderschap te versterken. Succesvolle afronding van het programma leidt dit tot voordracht voor hoogleraar met onderwijs als speciaal aandachtsgebied, en benoeming tot Principal Fellow, Centre for Academic Teaching and Learning.
De volgende Senior Fellows nemen momenteel deel aan het programma bij het Centre for Academic Teaching and Learning.
Liesbeth Bijlsma
Dr. Liesbeth Bijlsma heeft zich al bewezen als een groot talent als informeel leider in onderwijsvernieuwing en innovatie. Met haar project 'Scaling-up inquiry-based learning (IBL)' wil ze IBL implementeren in grote kennisgedreven curricula om studenten te ondersteunen bij de ontwikkeling van kritische denkvaardigheden, die hen helpen wetenschappelijk onderbouwde (klinische) keuzes te maken in hun latere professionele rollen. Het project sluit goed aan bij de strategische doelen van de universiteit en kan nuttig zijn voor andere delen van de universiteit, met name voor opleidingen die opleiden voor academische rollen in de beroepspraktijk.
Matthieu Brinkhuis
Dr. Matthieu Brinkhuis wordt gezien als expert in learning analytics en evaluatie en heeft een bewezen track record in sleutelposities in het onderwijs aan zijn faculteit, zoals onderwijsdirecteur van het Applied Data Science Master Programma en voor Continuing Education binnen de Graduate School of Natural Sciences. Met zijn project over Continuing Education (CE) wil hij onderzoeken hoe gezamenlijke programma's met maatschappelijke partners kunnen worden opgezet, waarbij de stap wordt gemaakt van CE voor professionals naar CE met professionals.
Theo van Haeften
Dr.ir. Theo van Haeften is universitair hoofddocent bij faculteit Diergeneeskunde. In zijn Senior Fellow-project wil hij voortgangstoetsing, als onderdeel van een nieuw longitudinaal toetsprogramma, implementeren in het bachelor curriculum van Diergeneeskunde. Bij voortgangstoetsing worden formatieve toetsen gebruikt die zo optimaal mogelijk aansluiten bij de individuele ontwikkeling van studenten. Feedback op de toetsing is essentieel om studenten te voorzien van informatie die inzicht geeft in het leerproces en ontwikkeling. Gedurende het onderwijs verkrijgen studenten hierbij continue informatie over hun eigen ontwikkeling.
Jeroen Janssen
Dr. Jeroen Janssen komt als onderwijsdirecteur met studenten met heel diverse achtergronden in aanraking. In gesprekken met studenten werd hem steeds duidelijker dat de overgang van de middelbare school niet voor alle studenten gemakkelijk verloopt. En dit is in het bijzonder het geval bij eerstegeneratiestudenten. Zijn Senior Fellow-project draagt eraan bij dat eerstegeneratie studenten al vóór zij aan hun studie beginnen, het gevoel krijgen thuis te horen op de universiteit.
Alexei Karas
Dr. Alexei Karas is Universitair Hoofddocent Economie bij het University College Roosevelt (UCR). Alexei is gemotiveerd en gepassioneerd om datageletterdheid in het curriculum voor studenten uit alle vakgebieden te introduceren. Alexei wordt beschouwd als een toonaangevend academicus en heeft verschillende leidinggevende functies bekleed. Naast expert in Economie en Wiskunde, is hij ook een uitstekend docent. Zo won hij de UU Docentenprijs 2017, krijgt hij hoog beoordeelde onderwijsevaluaties en experimenteert hij met nieuwe onderwijstechnieken in zijn cursussen.
Brianne Mc Gonigle
Dr Brianne Mc Gonigle is een zeer gemotiveerde en gepassioneerde academicus die voortdurend op zoek is naar manieren om onderzoek, onderwijs en praktijk in constructieve interactie te brengen. Ze heeft blijk gegeven van leiderschap en innovatie in zowel onderwijs als onderzoek dat de grenzen van disciplines overschrijdt. Met haar project wil ze een Open Source Investigations Lab opzetten dat studenten, docenten en maatschappelijke partners samenbrengt om te werken aan de aanpak van belangrijke mondiale uitdagingen.
Frank van Rijnsoever
Dr. Frank van Rijnsoever is een uitstekende en gepassioneerde docent en onderzoeker met ruime ervaring in het leiden van onderwijsvernieuwingsprocessen. Hij heeft een sterke ambitie om leaders of change (LOC) op te leiden, die hard nodig zijn om de grote maatschappelijke uitdagingen te helpen oplossen. Franks project gaat over "Toelating en beoordeling in het onderwijs aan leaders of change (LOC)". Hij wil evidence-based criteria ontwikkelen op basis waarvan studenten kunnen worden gekoppeld aan passende LOC-programma's en leeractiviteiten, en hun vorderingen kunnen worden beoordeeld.
Annet van Royen-Kerkhof
Dr. Annet van Royen-Kerkhof is als kinderarts-immunoloog werkzaam in het WKZ/UMCU en opleidingscoördinator van de medische research master SUMMA.
De maatschappelijke vraagstukken die op ons en de volgende generatie afkomen zijn complex. Voor het nadenken over potentiële oplossingen is interdisciplinaire samenwerking van wezenlijk belang. De oplossingen zijn niet éénduidig, hetgeen onzekerheid zal oproepen. In dit Senior Fellow project wil Annet studenten leren omgaan met deze onzekerheden door met verschillende faculteiten samen te werken aan een complex probleem.Sebastiaan Steenman
Sebastiaan heeft al behoorlijk wat gevorderde ervaring als onderwijskundig leider, namelijk door zijn rol als onderwijsdirecteur, verantwoordelijke voor alle bachelor-, master- en executive masterprogramma's van zijn departement en door het leiden van verschillende projecten over onderwijsvernieuwing, waarvan de implementatie van de REBO Skills Academy de recentste is. Zijn project is gericht op het opzetten van een Utrecht University Skills Academy. De Skills Academy richt zich op het ontwikkelen van interdisciplinaire en transdisciplinaire vaardigheden buiten de standaardset die intrinsiek gekoppeld is aan een bepaalde opleiding.
Bald de Vries
Dr. Bald de Vries wil studenten uitdagen om buiten de context van de eigen opleiding kennis en inzicht op te doen om meer grip te krijgen op de interdisciplinaire dimensie en de maatschappelijke relevantie van een opleiding. Wat is het om een jurist of econoom te zijn, een geograaf of een dierenarts en hoe verhouden die zich tot andere professionals? Dit project is gericht op de introductie van interdisciplinaire elementen in disciplinaire opleidingen.