Doorstroomcijfers interpreteren en gebruiken

Scholier met rugtas en een gele jas

Hoe krijg je meer zicht op de loopbaan van je leerlingen in het vervolgonderwijs, en tot welke vervolgstappen kunnen deze nieuwe inzichten leiden? Hoe kun je de gegevens uit de NCO-rapportages hierbij gebruiken? Deze vragen komen aan bod in deze tweedelige workshop.

Direct aanmelden

Je kunt verschillende bronnen gebruiken om meer te weten te komen over hoe je leerlingen terecht zijn gekomen in het vervolgonderwijs. Een belangrijke bron hiervoor zijn de ‘NCO-rapportages’. NCO staat voor Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs, waar onderzoekers van de Universiteit Maastricht rapportages voor maken in opdracht van NRO. Deze rapportages worden gemaakt voor basisscholen en VO-scholen, en richten zich voor een groot deel op de overgang naar het vervolgonderwijs. Denk aan:

  • opleidingsniveau en sector vervolgonderwijs
  • studiewissel
  • succes in het vervolgonderwijs: prestaties en uitval
  • voorspellingskracht van centraal examencijfers

Doordat de onderzoekers ook achtergrondgegevens uit DUO gebruiken, kun je de uitkomsten van jouw school goed afzetten tegen die van vergelijkbare scholen.

Inhoud workshops

In twee bijeenkomsten leer je hoe je de figuren uit de rapportage van jouw school kunt interpreteren, en wat voor vervolg je hieraan kunt geven. Bijeenkomst 1 gaat vooral over betekenis geven aan de figuren en geeft handvatten mee voor het gesprek hierover op school, in bijeenkomst 2 kijk je hierop terug en wissel je uit over zinvolle vervolgacties.

Opzet workshop deel 1

  • Korte informatie over de NCO-rapportage: hoe zijn deze gemaakt, welke informatie zit erin over de doorstroom naar het vervolgonderwijs.
  • Samen oefenen met het interpreteren van (complexe) figuren; in de rapportage van je eigen school* duiken en betekenis geven aan de resultaten.
  • Uitwisselen over mogelijke vervolgstappen voor je school, en hoe je het gesprek hierover aangaat op school.

* Het is daarvoor belangrijk dat je een rapportage (of digitale toegang daartoe) van je eigen school meeneemt. Vraag hiernaar bij je schoolleiding. Als zij deze niet hebben, zijn ze op te vragen bij je schoolbestuur.

Opzet workshop deel 2

  • Samen terugkijken op het gesprek op school. Met wie heb je gesproken. Hoe is dit gelopen? Welke vervolgstappen zijn eruit gekomen en welke rol heb jij daarin? Welke actiepunten liggen er nog voor jou?
  • Plan voor vervolg concreet maken. Hoe ziet een mogelijke interventie eruit, en hoe ga je na of deze succesvol is?

Doelgroep

Decanen en mentoren in het voortgezet onderwijs

Tarief

€150 voor tweedelige workshop

Data & Locatie

De data voor de workshops zijn:

  • 20 maart 2025 (13.30 - 16.30 uur)
  • 3 april 2025 (13.30 - 16.30 uur)

Door wie?

De workshop wordt gegeven door Claudy Oomen. Claudy werkt als trainer en senior onderwijskundig adviseur bij Onderwijsadvies & Training, en participeert in een project rondom de NCO-rapportages in opdracht van NRO. Hiervoor geven zij en collega’s train-de-trainer workshops aan kwaliteitsmedewerkers van schoolbesturen en aan onderwijsadviseurs, zodat zij scholen kunnen helpen met de interpretatie en het benutten van de resultaten. Daarnaast helpt ze scholen en docenten op verschillende manieren om onderzoek te doen naar hun onderwijs en hier verbeterpunten uit te halen voor de eigen onderwijspraktijk.

Aanmelden

Meld je aan

Vragen?

Neem contact op met aansluitingvowo@uu.nl