Kritisch denken stimuleren in de klas

• DuurDrie bijeenkomsten
  • StartmomentIn overleg
  • VoertaalNederlands
  • OnderwijsvormOnline, Op locatie
  • DiplomeringCertificaat
  • Prijs€600

In de huidige complexe samenleving is het belangrijk om kritisch te kunnen nadenken. We zien het overal om ons heen. Gelukkig is er ook in het voortgezet onderwijs veel aandacht voor kritisch denken. Steeds meer scholen besteden tijd aan projecten waarin leerlingen bijvoorbeeld geleerd wordt hoe zij informatievaardig en mediawijs worden. Maar kritisch denken is meer dan mediawijsheid en informatievaardigheid. Daarnaast zijn er aanwijzingen dat het nuttig zou zijn om het geïntegreerd in het curriculum aan te bieden aan de leerlingen. Dat betekent dus dat een leerling bij ieder vak aan de slag gaat met kritisch denken. Om dat te bereiken moet je eerst goed nadenken wat kritisch denken precies is en hoe dat eruitziet binnen jouw vak.

Inhoud

In deze cursus ga je vanuit een model van kritisch denken kijken naar jouw vak. Allereerst zoeken we samen uit wat we eigenlijk gezamenlijk verstaan onder kritisch denken, maar vervolgens zul je al snel het model gaan gebruiken om op zoek te gaan kritisch denken binnen jouw vak. Wáár zit het precies en kun je het misschien meer tot uiting laten komen tijdens de les of in de opgaven? Of kun je explicieter zijn wanneer je zelf iets van kritisch denken laat zien voor de klas? Tijdens de cursus neem je lesplannen en lesmateriaal onder de loep om uiteindelijk meer kritisch denken te integreren in de les.

Na afloop van de cursus kun je…

• de kenmerken van kritisch denken benoemen;
  • lesplannen en lesmateriaal aanpassen ten behoeve van kritisch denken;
  • effectieve instructieprincipes voor het stimuleren van kritisch denken toepassen.

Bestemd voor

Docenten in het voortgezet onderwijs.

Aantal bijeenkomsten en studiebelasting

De cursus bestaat uit drie bijeenkomsten van drie uur. Daarnaast moet rekening worden gehouden met 11 uur zelfstudie (uitvoering individuele opdrachten). In totaal komt dat neer op 20 uur studiebelasting per deelnemer. De benodigde literatuur krijg je van de trainer.

Je ontvangt een certificaat als je actief hebt deelgenomen aan de cursusbijeenkomsten en alle opdrachten hebt uitgevoerd. Je mag maximaal één bijeenkomst missen (in geval van overmacht).

• Eerste bijeenkomst
    • Kennismaking
    • Wat is kritisch denken?
    • Model kritisch denken
    • Introductie vaardigheden kritisch denken
    • Aanpassen bestaand lesplan/lesmateriaal
    • Opzetten van pilot 1
  • Tweede bijeenkomst
    • Bespreking bevindingen pilot 1
    • Introductie disposities kritisch denken
    • Aanpassen bestaand lesplan/lesmateriaal
    • Opzetten van pilot 2
  • Derde bijeenkomst
    • Bespreking bevindingen pilot 2
    • Disseminatieplan kritisch denken (handreiking)
    • Verdieping
    • Vervolgstappen

Incompany

Dit betreft een incompanycursus. Data en locatie worden in overleg vastgesteld. Ben je benieuwd naar de mogelijkheden? Neem dan contact met ons op. We denken graag met je mee.

Dr. Steven Raaijmakers

Heb je een (onderwijskundige) vraag, of ben je benieuwd naar de mogelijkheden van een incompanytraining of adviestraject op maat? We denken graag met je mee.

Neem contact met ons op via: onderwijsadviesentraining@uu.nl of 030 253 2261.

Over Onderwijsadvies & Training

Onderwijsadvies & Training traint onderwijsprofessionals gedurende hun hele loopbaan. Wij bieden maatwerkoplossingen bij onderwijsvraagstukken, en geven scholen en opleidingen onderwijskundig advies. We verbinden kennis uit de wetenschap met de onderwijspraktijk om tot nieuwe perspectieven te komen. Onderwijsadvies & Training is onderdeel van de Universiteit Utrecht.

Betalings- en annuleringsvoorwaarden

Op alle diensten van Onderwijsadvies & Training zijn betalings- en annuleringsvoorwaarden van toepassing.

Volg ons via: