ZonMw Young Investigator Award voor Heleen van der Veen

Heleen van der Veen, derdejaars student van het College of Pharmaceutical Sciences, ontving een ZonMW Young Investigator Award op het symposium van de Nederlandse Vereniging voor Gen- en Celtherapie. Samen met Alexandra Mowday, postdoc aan de Universiteit van Maastricht, werkte zij het winnende onderzoeksvoorstel uit. Heleen en Alexandra kregen ieder een award van € 2.500.

Heleen van der Veen

Heleen zegt hierover: “Met dit geld kunnen we samen naar een internationaal congres en gaan we aan de slag met het onderzoeksvoorstel. Ik ben nu bezig met het omhullen van CRISPR/Cas9 in liposomen. Alexandra heeft een 3D celmodel opgezet om de penetratie van anaerobe bacteriën in tumoren te onderzoeken. En nu gaan we ons werk combineren en willen wij onze liposomen testen op haar 3D celmodel om te kijken of de dieper gelegen cellen ook bereikt worden.”

De twee jonge onderzoekers ontmoetten elkaar op het voorjaarssymposium van de NVGCT tijdens een speed-date sessie met als doel jonge onderzoekers met out-of-the-box ideeën aan elkaar te koppelen. Drie koppels mochten hun onderzoeksplannen de volgende ochtend pitchen. De jury vond het voorstel van Heleen en Alexandra origineel en haalbaar. Bovendien gaven de winnaars een duidelijke presentatie en hadden zij als enige onderzoekers een back up plan paraat.

Jurylid Prof. Len Seymour (University of Oxford) zegt hierover: “The 5 min pitches were very impressive in how they showed important new ideas could be produced by collaborative and multidisciplinary thinking.”

Prof. Enrico Mastrobattista is de trotse stagebegeleider van Heleen. Hij is ook blij met deze award: “Binnen het College of Pharmaceutical Sciences worden studenten getraind om samen te werken met onderzoekers uit verschillende disciplines en om het onderzoek op heldere wijze te presenteren aan een breed georiënteerd publiek. Het is geweldig om te merken dat dit nu zo’n mooi resultaat oplevert.”

ZonMw is de Nederlandse organisatie voor gezondheidsonderzoek en zorginnovatie. ZonMw financiert gezondheidsonderzoek én stimuleert het gebruik van de ontwikkelde kennis – om daarmee de zorg en gezondheid te verbeteren.