ZonMW subsidies voor Utrechts onderzoek naar effect van deeltjes plastic op de menselijke gezondheid

Start wetenschappelijk onderzoek naar gezondheidsrisico’s van microplastics

Bij de divisie Toxicologie van het Institute for Risk Assessment Sciences (IRAS) van de faculteit Diergeneeskunde zijn vier projectaanvragen bij ZonMW toegekend. Het gaat om verschillend onderzoek naar het effect van deeltjes plastic op de darmen, de longen, de hersenfunctie en het ongeboren kind. ZonMw, de Nederlandse organisatie voor gezondheidsonderzoek en zorginnovatie, gaf vandaag het startschot voor vijftien unieke onderzoeksprojecten naar de effecten van micro- en nanoplastics op onze gezondheid. Dit is het eerste wetenschappelijke programma ter wereld over dit onderwerp. In totaal wordt er 1,6 miljoen euro in de onderzoeken geïnvesteerd.

Juliette Legler, hoogleraar Toxicologie, doet onder meer onderzoek naar hormoonverstorende stoffen en de effecten op de gezondheid van mens en dier: “Plasticvervuiling heeft wereldwijd de aandacht getrokken, maar over de gezondheidsrisico’s bij de mens is nog weinig bekend. We krijgen plastic onder meer binnen via voedsel, drinkwater en consumentenproducten. Ook ademen we plasticdeeltjes in. Het is belangrijk om de gezondheidseffecten van kleine deeltjes plastic te onderzoeken.” Legler en collega’s gaan onderzoek doen naar het effect van deeltjes plastic op de darmen, de longen, de hersenfunctie en het ongeboren kind. De gekregen financiering is in totaal ongeveer 400.000 euro.

Resultaten

De eerste tussenresultaten van de 15 onderzoeksprojecten bij verschillende universiteiten en kennisinstellingen zullen op 3 oktober tijdens een Plastic & Health congres in Amsterdam worden gepresenteerd. ZonMw benadrukt dat de honorering van deze vijftien projecten pas het begin is. Een jaar is niet lang genoeg om alle antwoorden te verkrijgen. Henk Smid, directeur van ZonMw, ziet grote potentie in de onderzoeken en hoopt daarom ook dat langdurig vervolgonderzoek mogelijk zal zijn. “Nederland heeft wereldwijd een toonaangevende positie in het wetenschappelijk onderzoek naar microplastics en dit moet zo snel mogelijk verder uitgebouwd worden.”