Zeven Scholarship of Teaching and Learning projecten toegekend

Het Centre for Academic Teaching and Learning (CAT) ondersteunt samen met de Universiteit Utrecht docenten en medewerkers die hun eigen onderwijs willen onderzoeken. Dit gebeurt door het stimuleren van docentontwikkeling en onderwijsinnovatie, bijvoorbeeld via de Scholarship of Teaching and Learning (SoTL)-grants. Deze grants bieden financiële ondersteuning aan docenten die systematisch onderzoek doen naar hun onderwijspraktijk.

In december 2024 zijn zeven projecten gehonoreerd door de beoordelingscommissie van het CAT. Docenten kunnen een budget aanvragen tot €10.000 voor kleinschalige projecten, zoals het implementeren van nieuwe leermethoden of het verbeteren van hoorcolleges. Deze projecten worden uitgevoerd na grondig onderzoek naar de eigen onderwijspraktijk en de bijbehorende uitdagingen.

De zeven gehonoreerde projecten zijn:

Project

Projectleider

Faculteit

Investigating potential factors to improve student tutorial attendance and engagement

Jennifer Casey

Bètawetenschappen

Contemplative education in a classroom setting as a tool to improve student focus and motivation

Maaike Wouda

Geesteswetenschappen

Helping students to structure their argumentation

Hana van Ooijen

REBO

Enhancing Perspective-Taking through Virtual Reality in Interdisciplinary Medical Humanities Education

Saskia Bultman

UMC Utrecht

AI-Powered Reflection for Inclusive Communication: Addressing Human and AI Biases in Socio-Scientific/Technical Disciplines

Christos Chytas

Bètawetenschappen

Een master zonder cijfers: effecten op motivatie, welzijn, inzet en prestatie

Stella Donker

Sociale Wetenschappen

Grading in the Age of AI: The impact of AI-Generated Student Work and Teacher Evaluations and Job Satisfaction

Tom Damen

Sociale Wetenschappen

Dien jouw projectvoorstel in

Ben je gemotiveerd en geïnteresseerd om je eigen project te starten en een SoTL-grant aan te vragen? Dien dan jouw projectvoorstel in voor 4 april 2025!

Meer informatie