Zeven Scholarship of Teaching and Learning projecten toegekend
Het Centre for Academic Teaching and Learning (CAT) ondersteunt samen met de Universiteit Utrecht docenten en medewerkers die hun eigen onderwijs willen onderzoeken. Dit gebeurt door het stimuleren van docentontwikkeling en onderwijsinnovatie, bijvoorbeeld via de Scholarship of Teaching and Learning (SoTL)-grants. Deze grants bieden financiële ondersteuning aan docenten die systematisch onderzoek doen naar hun onderwijspraktijk.
In december 2024 zijn zeven projecten gehonoreerd door de beoordelingscommissie van het CAT. Docenten kunnen een budget aanvragen tot €10.000 voor kleinschalige projecten, zoals het implementeren van nieuwe leermethoden of het verbeteren van hoorcolleges. Deze projecten worden uitgevoerd na grondig onderzoek naar de eigen onderwijspraktijk en de bijbehorende uitdagingen.
De zeven gehonoreerde projecten zijn:
Project | Projectleider | Faculteit |
Investigating potential factors to improve student tutorial attendance and engagement | Bètawetenschappen | |
Contemplative education in a classroom setting as a tool to improve student focus and motivation | Geesteswetenschappen | |
Helping students to structure their argumentation | REBO | |
Enhancing Perspective-Taking through Virtual Reality in Interdisciplinary Medical Humanities Education | UMC Utrecht | |
AI-Powered Reflection for Inclusive Communication: Addressing Human and AI Biases in Socio-Scientific/Technical Disciplines | Bètawetenschappen | |
Een master zonder cijfers: effecten op motivatie, welzijn, inzet en prestatie | Sociale Wetenschappen | |
Grading in the Age of AI: The impact of AI-Generated Student Work and Teacher Evaluations and Job Satisfaction | Sociale Wetenschappen |