Een paar weken geleden raakte een zelfrijdende auto van Uber een voetganger, die daarbij om het leven kwam. Dit was zeker niet het eerste incident, al eerder kwam een Tesla chauffeur om tijdens een crash met een zelfrijdende auto. De autofabrikanten krijgen veel kritiek de verduren, het roept vragen op over de veiligheid, maar ook over de wettelijke aansprakelijkheid. Zo stak de voetganger in het recentste ongeval de weg over zonder het zebrapad daarvoor te gebruiken. "Uit het niks verscheen ze op de weg" aldus de mensen van Uber en dat geeft problemen blijkbaar voor de software. Een zelfrijdende auto houdt zich altijd netjes aan de verkeersregels, maar kan deze ook net zo goed anticiperen op de wispelturigheid van andere verkeersdeelnemers als een menselijke bestuuder? En wat als de auto tijdens het uitwijken het leven van de voetganger had gered, maar de bestuurder om het leven was gekomen? Waarvoor kiest de auto dan?
HOGE VERWACHTINGEN
Statistisch gezien maken zelfrijdende auto’s per gereden kilometers minder ongelukken dan menselijke bestuurders. Maar, legt Marieke Martens in de NRC uit, we zijn vergevingsgezinder tegenover mensen dan tegenover machines. “Van menselijke chauffeurs verwachten we ook niet dat ze tijdens het examen kunnen rijden in de sneeuw of remmen onder extreme omstandigheden. Het is interessant dat we aan een ‘zelfrijdende auto’ opeens wel zulke eisen stellen”, zegt ze.