Wordt de Hoge Raad ‘gevolgd’ door de wetgever? Geen vergoeding voor waardevermindering, wel voor misgelopen woongenot in Noordoost Groningen (blog 2/2)

Rechtsgeleerde Rianka Rijnhout over vergoedingen en schade Groningse aardbevingen

De aardbevingen in Groningen vormen op dit moment een van de belangrijkste maatschappelijke problemen in Nederland, zo geeft Rianka Rijnhout aan in haar blogs voor het Utrecht Centre for Accountabilty and Liability Law, waar zij werkt als Universitair hoofddocent. In dit blog combineert ze haar juridische kennis met de kennis van haar collega Geowetenschappen Svenja Waldmann.

Op vrijdag 19 juli beantwoordde de Hoge Raad de prejudiciële vragen van de Rechtbank Noord-Nederland over de verantwoordelijkheid voor en afwikkeling van de bodembewegingsschade. Hierin werd gesteld dat waardevermindering van woningen in het gebied niet vergoed hoeft te worden totdat sprake is van geofysische stabiliteit. Maar hoeveel duidelijkheid hebben we op dit moment over wanneer de seismiciteit al dan niet gaat stoppen? En wat betekent dit voor de vorderingen tot vergoeding? Daarnaast is een tweede vraag naar juridisch relevante schade of misgelopen woongenot voor vergoeding in aanmerking komt? En of die soort schade overlapt met uitbetaling van smartengeld?

Rianka Rijnhout is lid van de Utrecht Young Academy. De leden van de Utrecht Young Academy zetten zich in en publiceren over actuele onderwerpen in de maatschappij.
Svenja Waldmann is geowetenschapper bij de Universiteit Utrecht.

Lees verder Wordt de Hoge Raad ‘gevolgd’ door de wetgever? Geen vergoeding voor waardevermindering, wel voor misgelopen woongenot in Noordoost Groningen.