Winnaar biodiversiteitwedstrijd: Biodiversity Hubs

Hoe maken we het Utrecht Science Park biodiverser? Dat was de hamvraag in de biodiversiteitswedstrijd van de Universiteit Utrecht, die plaatsvond van maart t/m mei 2021. De inzendingen stroomden binnen, want: de universitaire community bruist van de ideeën, zo blijkt.

Uit alle hoeken van de universiteit ontpopten frisse, originele ideeën om biodiversiteit in het Science Park een boost te geven. Het was voor de jury dan ook een lastige klus om een winnaar uit te roepen. Inmiddels zijn ze eruit en kunnen we met trots mededelen dat Remy Visscher, hovenier bij de Botanische Tuinen Universiteit Utrecht, het winnende idee heeft ingezonden. De jury heeft het idee geselecteerd op originaliteit, haalbaarheid en in hoeverre het ontwerp daadwerkelijk bijdraagt aan biodiversiteit.

Biodiversity Hubs

Remy heeft een ontwerp gemaakt dat fungeert als kleine biotoop. De ‘hubs’ zijn toepasbaar op verschillende plekken in het Utrecht Science Park en maken het project schaalbaar. Het ontwerp laat een combinatie zien van een zitplek, een kleine verlaging en een verhoging, voorzien van (inheemse) beplanting. De verlaging dient als wadi. Een wadi is een ondiepe verlaging in het landschap voorzien van zand of grind en beplanting, dat water kan vasthouden en infiltreren. Langs de randen van de hub kunnen boomstammen en stenen worden geplaatst om de biodiversiteit verder te versterken. Het ontwerp van Remy gaat echt uitgevoerd worden.