Wie wint wedstrijd ogen dichthouden?

Utrechtse wetenschapper onderzoekt wilskracht in (en buiten) TivoliVredenburg

Je klimt, na een korte fysieke inspanning, het podium op. Daar vragen de onderzoekers je om je ogen te sluiten. En zolang mogelijk gesloten te houden. Het publiek dat om je heen staat moet jou op alle mogelijke manieren afleiden. Kietelen met een grassprietje. Luidkeels aftellen van vijf naar nul. Hoelang kun je je ogen gesloten houden? Dat wil gezondheidspsychologe aan de Universiteit Utrecht Anouk van der Weiden weten. Haar experiment dat wilskracht blootlegt voert ze zaterdagavond 30 september uit tijdens het Betweter Festival in TivoliVredenburg.

Van der Weiden kijkt uit naar de avond op het muziekpodium. Maar haar experiment daar is maar een fractie van haar eigenlijke onderzoek naar wilskracht. “Los van het Tivoli-experiment ben ik met mijn collega’s een onderzoek gestart waarbij deelnemers een beroep moeten doen op wilskracht. We spitsen ons in dit onderzoek toe op het vervullen van goede voornemens. Wij willen onze deelnemers laten ervaren dat het niet zoveel moeite hoeft te kosten om goede voornemens vol te houden. Wij maken van de goede voornemens namelijk goede gewoontes.” Er is nog plek voor deelnemers.

Appel

Een goed voornemen dat mensen kunnen hebben, is bijvoorbeeld meer groente of fruit eten. “Denk daarbij aan het voornemen om elke dag, naast de gebruikelijke inname van fruit, een appel te eten. Wij willen onze deelnemers aanleren om een associatie te vormen tussen situatie en gedrag. Dus in dit voorbeeld willen we de participant de associatie tussen keuken en appel inprenten: loopt hij of zij de keuken in, dan wordt er automatisch aan de appel gedacht.”

Testjes op de app

Om het gedrag van de deelnemers te bekijken en te analyseren, maakt Van der Weiden onder meer gebruik van een app die de participanten op hun smartphone geïnstalleerd krijgen. “Elke dag krijgen ze een testje. Een swipe-taak bijvoorbeeld. Ze zien op hun scherm links een heerlijke muffin, rechts de appel. Uit hun swipe-gedrag kunnen wij afleiden of en in hoeverre hun wilskracht is versterkt.”

Reuring

Terug naar het experiment in TivoliVredenburg: is Van der Weiden niet bang dat er zaterdagavond  iemand op het podium klimt die daar de hele avond de ogen gesloten houdt? “Die persoon heeft dan onwaarschijnlijk veel wilskracht. Maar ik denk niet dat dat gebeurt. Al die reuring om de persoon heen zal waarschijnlijk leiden tot het openen van de ogen. Even snel spieken, vroeg of laat. Waarmee de wilskracht is verbroken.”
Bij radio FunX legt Van der Weiden in vijf minuten uit wat haar onderzoek behelst.

Meedoen aan het wilskrachtonderzoek van Anouk van der Weiden en collega’s? Geef je op via de website. Daar is ook meer informatie te vinden over het onderzoek.

Kaarten voor het Betweter Festival zijn verkrijgbaar op de festivalwebsite.

Meer informatie
Persvoorlichting faculteit Sociale Wetenschappen, 030-253 4027, r.a.b.vanveen@uu.nl