Wie schrijft het beste profielwerkstuk over kinderontwikkeling?

Sociale druk, ipads op school, veranderingen in het brein, poëzie: er zijn veel invloeden op de ontwikkeling van een kind. Binnen het onderzoeksthema Dynamics of Youth van de Universiteit Utrecht houden veel wetenschappers zich dagelijks bezig met het onderzoeken van kinderontwikkeling. Maar ook scholieren zetten op de middelbare school hun eerste stap in het doen van onderzoek door een profielwerkstuk te schrijven. Het Scholennetwerk van de Universiteit Utrecht organiseert samen met het onderzoeksthema Dynamics of Youth dit jaar een wedstrijd voor scholieren die hun profielwerkstuk schrijven over kinderontwikkeling.

Masterclass

Alle scholieren die zich aanmeldden voor de wedstrijd mochten meedoen aan een masterclass over onderzoek. In twee inspirerende lezingen vertelden wetenschappers van Dynamics of Youth over hun eigen onderzoek. Ook gaf Geert Ramakers (universitair hoofddocent neurowetenschappen, UMC Utrecht) tips voor het schrijven van een onderzoeksvoorstel: daarin staat waarom dit onderwerp van belang is, wat er al bekend is over het onderwerp, en wat er nog uitgezocht moet worden. Ook lees je in een goed voorstel welke vraag het onderzoek beantwoordt en hoe het onderzoek wordt uitgevoerd.

Scholieren hadden vóór de masterclass al een voorstel geschreven. Met de tips gingen ze aan de slag om hun voorstel te verbeteren. Hierbij kregen ze hulp van onderzoekers, en gaven ze ook elkaar tips. “Ik leer hier heel veel van”, zei een van de scholieren. “Ik wist nog niet hoe ik sommige onderdelen van mijn vraag kon beantwoorden, want het onderzoek is zo nieuw dat ik op internet geen antwoord kan vinden. Een ander groepje gaf me het idee een enquête af te nemen, en de onderzoeker kan me helpen te bedenken wat ik daarin precies ga vragen.”

10 groepen door naar de finale

Aan het eind van de middag maakte de jury bekend welke tien groepjes door zijn naar de volgende ronde. Zij krijgen hulp van een coach van Dynamics of Youth bij het schrijven van hun profielwerkstuk. Uit deze groepjes zullen uiteindelijk drie winnaars worden geselecteerd: zij winnen een roadtrip door Europa! Maar eerst gaan de scholieren hard aan het werk, om onderzoek te doen naar bijvoorbeeld genetische modificatie, radicalisering en geheugen.

Ik ben erg benieuwd naar de werkstukken! En hoop dat leerlingen, of ze winnen of niet, er veel van leren.

Onderzoeksthema Dynamics of Youth

Wil je maatschappelijke problemen aanpakken, dan kun je het beste beginnen bij kinderen. Het Utrechtse onderzoeksthema Dynamics of Youth investeert in een veerkrachtige jeugd. Wetenschappers uit alle vakgebieden werken samen om kinderontwikkeling beter te leren begrijpen. Hoe helpen we kinderen en jongeren groeien en bloeien in onze snel veranderende samenleving?