Vliegenthart Scriptieprijs voor Roel van den Broek

Tijdens de Universiteitsdag van het Utrechts Universiteitsfonds op 1 april 2017 is de Vliegenthart Scriptieprijs 2016 uitgereikt aan Roel van den Broek, alumnus Computing Science. Zijn scriptie ‘Train Shunting and Service Scheduling: an integrated local search approach’ maakte grote indruk op de vijfkoppige jury. “Zijn scriptie is een perfect voorbeeld van fundamenteel onderzoek met wezenlijke impact.” Van den Broek wint met zijn onderzoek een bedrag van € 2.000,-.

De winnende scriptie biedt een oplossing voor de complexe planning van het rangeren, reinigen en klein onderhoud van treinen op de service locaties van de NS. Toen Van den Broek zijn onderzoek bij NedTrain begon werd de planning met de hand gemaakt; een moeilijk en tijdrovend proces. Van den Broek heeft in zijn onderzoek een geavanceerd algoritme ontwikkeld op basis van ‘local search’ dat dit proces automatiseert. NedTrain heeft de door Van den Broek ontwikkelde software direct in gebruik genomen en voor Van den Broek een positie als assistent in opleiding (aio) gecreëerd.

Uit het juryrapport

De jury roemt de kwaliteit en de toepasbaarheid van het onderzoek van Van den Broek. Uit het juryrapport: “De duidelijke probleembeschrijving, het feit dat Van den Broek een complete oplossing presenteert en de onberispelijke kwaliteit van de tekst van de scriptie heeft bijzonder veel indruk gemaakt op jury. De heldere, nauwkeurige en beknopte presentatie van het onderzoek viel bij alle juryleden op. Dit laat duidelijk de uitzonderlijke kwaliteiten van deze kandidaat zien.”

Eervolle vermeldingen
Eervolle vermeldingen gingen naar McGregor Drummond voor zijn scriptie ‘The effect of giant impactors on the magnetic field energy of an early Martian dynamo’ en Annemarieke Béguin voor haar scriptie ‘Micromagnetic Tomography in Practice’. Beide zijn alumni van de master Earth Structure and Dynamics

Vliegenthart Scriptieprijs
Ter gelegenheid van het afscheid van prof. dr. Hans Vliegenthart in 2004 als voorzitter van het Utrechts Universiteitsfonds werd de Vliegenthart Scriptieprijs ingesteld. De prijs bestaat uit een bedrag van € 2.000,- en wordt bij toerbeurt uitgereikt in de disciplines Geesteswetenschappen, Life Sciences, Natural Sciences en Gammawetenschappen. Er worden jaarlijks maximaal twee eervolle vermeldingen à € 500,- uitgereikt. Het doel van de prijs is het stimuleren van excellentie onder afstuderende studenten.

Jury
De ingezonden scripties worden beoordeeld door een jury, die wisselend van samenstelling is, maar onder vast voorzitterschap staat van prof. dr. J.F.G. Vliegenthart (Emeritus hoogleraar Scheikunde). De jury van deze editie: prof. dr. Alfons van Blaaderen (Hoogleraar Scheikunde en Natuurkunde), prof. dr. Gerrit van Meer (Decaan Faculteit Bètawetenschappen), prof. dr. ing. Ruud J. Schotting (Hoogleraar Kwantitatief Watermanagement) en prof. dr. Sjoerd Verduyn Lunel (Hoogleraar Wiskunde).