Vlaggen halfstok voor vrij en veilig onderwijs

Maandag 2 november herdenken Franse scholen de moord op Samuel Paty. De vlaggen op de gebouwen van de Universiteit Utrecht hangen die dag ook halfstok.

De moord op de Franse docent Samuel Paty is een gruwelijke daad en een aanval op onze samenleving, waarbinnen vrijheid van meningsuiting een van de belangrijkste democratische kernwaarden is.

De Universiteit Utrecht staat pal voor de grondwettelijke vrijheid van meningsuiting. Alle leraren - wereldwijd - moeten zonder angst of druk van buitenaf hun lessen kunnen geven. Goed onderwijs leert mensen dialoog voeren, ook over moeilijke onderwerpen. Daarvoor is een veilige leeromgeving nodig waarin iedereen welkom is, en ruimte om verschillen samen met respect te onderzoeken.

Naar aanleiding van de gebeurtenissen in Frankrijk riepen de Nederlandse onderwijsministers Ingrid van Engelshoven en Arie Slob onderwijsinstellingen in ons land op om over de aanslag in gesprek te gaan en zich uit te spreken voor de vrijheid van meningsuiting. Aan die oproep geven wij van harte gehoor.

Onderzoekers Beatrice de Graaf, Nikki Sterkenburg, Mariëtte de Haan en Björn Wansink van de UU, publiceerden eerder al een lesbrief om docenten te helpen bij het bespreekbaar maken van deze terreurdaad