Visiting fellow Andrew Pettegree werpt nieuw licht op bloeiende boekenmarkt van de Gouden Eeuw

Gerard Dou, Old woman reading (portrait of Rembrandt’s mother), c. 1631-32. Bron: Rijksmuseum.nl

Van 18 maart tot 1 april 2018 is historicus Andrew Pettegree (University of St Andrews, Schotland) te gast in Utrecht als visiting fellow van het Centre for the Humanities. Pettegree is een vooraanstaande expert op het gebied van de boekgeschiedenis van de vroegmoderne tijd, de Reformatie, en de geschiedenis van nieuws. In een publiekslezing en een masterclass in Utrecht neemt hij ons mee naar de zeventiende-eeuwse boekenwereld zoals we die nooit eerder zagen.

Pettegrees huidige onderzoeksproject schetst op basis van nieuw materiaal een ongekend rijk beeld van de manier waarop boeken en ander drukwerk werden verhandeld en gebruikt in de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden in de zeventiende eeuw. Dankzij nieuwe methoden heeft hij het bestaan van duizenden boeken en enkelbladige drukken weten te reconstrueren die niet bewaard zijn gebleven.

Zijn bezoek aan de Universiteit Utrecht is gezamenlijk georganiseerd door het Centre for the Humanities, het Utrecht Centre for Medieval Studies (UCMS) en het Utrecht Centre for Early Modern Studies (UCEMS).

Prof. Andrew Pettegree

Andrew Pettergree

Andrew Pettegree is hoogleraar moderne geschiedenis aan de University of St Andrews (Schotland). In de afgelopen jaren heeft hij diverse boeken gepubliceerd die zowel in de academische wereld als bij het grote publiek met veel waardering zijn ontvangen, waaronder The Book in the Renaissance (2010), The Invention of News (2014), en Brand Luther (2015; in het Nederlands verschenen als Het merk Luther, 2016). Pettegree is projectdirecteur van de Universal Short Title Catalogue, een internationale database met alle boeken die tot 1600 zijn gepubliceerd in Europa. Zijn nieuwste project richt zich specifiek op de boekcultuur van de Republiek. Dit zal in 2019 resulteren in het boek Trading Books in the Age of Rembrandt, dat Pettegree samen schrijft met Arthur Der Weduwen (Nederlandse editie: Atlas Contact, Engelse editie: Yale University Press).

Bijeenkomsten met Andrew Pettegree

• 20 maart: publiekslezing ‘Trading Books in the Age of Rembrandt’ (Academiegebouw).
  • 29 maart: masterclass voor onderzoeksmasterstudenten en promovendi: ‘How to make money in the business of books’, met Andrew Pettegree en Arthur Der Weduwen (Bijzondere Collecties, Universiteitsbibliotheek).

Nadere informatie over deze evenementen volgt binnenkort.

Dutch-French dictionary salvaged from the Behouden Huys at Nova Zembla as a remnant of the Barentsz expedition of 1596-1597. Bron: Rijksmuseum.nl