Virtueel internationaal samenwerkingsproject Medical Humanities van start

Medical Humanities, Embodiment and Creative Arts

Illustratie van een transparante wereldbol en in de achtergrond allemaal handen die omhoog reiken © iStockphoto.com/MihailUlianikov
© iStockphoto.com/MihailUlianikov

De Nieuwe Utrechtse School ontvangt ondersteuning van ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap om een cursus Medical Humanities, Embodiment and Creative Arts te ontwikkelen. Een internationaal samenwerkingsproject, dat de ontwikkeling van deze nieuwe hybride internationalisering-at-home-cursus moet verzorgen, is onlangs van start gegaan.

Kunsten en geneeskunde

Medical Humanities, Embodiment and Creative Arts is bedoeld voor de studenten die de al bestaande minor en master Medical Humanities niet kunnen volgen en wel behoefte hebben aan een interdisciplinair vak over de kunsten, creativiteit, belichaming en geneeskunde.

Medical Humanities

Medical Humanities is een breed wetenschappelijk gebied dat zich onder meer bezighoudt met problemen in de gezondheid van de wereldbevolking. Op dit moment ontbreekt het Utrecht aan een internationaal netwerk op dit gebied. Om zo’n netwerk wel te creëren zullen het UMC Utrecht, de Universiteit Utrecht en de HKU tijdens dit project samenwerken met verscheidene Amerikaanse en Britse universiteiten.

Ontwikkeling

Het team achter het project bestaat uit dr. Merel Visse (Drew University en Stoney Brooke University Medical School), prof. Frank Röhricht (East London NHS Foundation Trust en Queen Mary University of London) en dr. Stefan van Geelen (UMC Utrecht, Universiteit Utrecht en HKU ).

Verspreid over het komende academisch jaar zullen zij het overkoepelende thema aangrijpen om vanuit hun eigen perspectief en expertise onderwijs- en/of trainingsmogelijkheden te bieden. Tijdens hybride workshops zullen ze bovendien cursussen voor studenten presenteren voor het projectwerk.