Vijf beurzen toegekend op Internationale Vrouwendag

Rosanna Fonds voor Vrouwen

Op Internationale Vrouwendag ontvingen vijf vrouwelijke studenten en onderzoekers van de Universiteit Utrecht een beurs van het Rosanna Fonds voor Vrouwen. Dit Fonds op naam dat valt onder het Utrechts Universiteitsfonds steunt talentvolle vrouwelijke onderzoekers en studenten in hun wetenschappelijke carrière. Dit jaar ontving het fonds 35 beursaanvragen, waaruit de grote behoefte aan dit soort financiering blijkt. De jaarlijkse Award Ceremony vond online plaats. In deze video zie je de vijf winnaressen én vertellen de oprichters van het Rosanna Fund wat hun drijfveer is om dit te doen.

De winnaars van een Rosanna Fund Fellowship 2022

Cindy Porras Acosta groeide op in Colombia in een eenoudergezin met nauwelijks inkomen. Ze was vastberaden geneeskunde te gaan studeren, en dat lukte, in Colombia rondde ze haar medische studie af. Nu is ze tweedejaars Masterstudent Klinische Epidemiologie in Utrecht: "Studeren aan de UU is heel vruchtbaar en verrijkend geweest. Ik werk nu aan mijn onderzoek in het Julius Centrum, waarbij ik me richt op evidence-based medicine om de epidemiologie van niet-overdraagbare ziekten te begrijpen, in het bijzonder hart- en vaatziekten. Dat is wereldwijd een probleem voor de volksgezondheid. Hierna zou ik graag mijn PhD in epidemiologie behalen."

Deniz Rana Kuseyri is eerstejaars Masterstudent Legal Research. Ze doet onderzoek naar recht en social-economische ongelijkheden en is actief bij onder meer studievereniging Aletheia. "Als student met een eerstegeneratie-, immigranten- en lage-inkomensachtergrond is het moeilijk voor mij geweest om ervan te dromen mijn studie nog verder te zetten door een doctoraat af te ronden; en toch blijft het bereiken hiervan een droom van mij. De beurs van het Rosanna Fonds helpt me op weg doordat ik nu de beperkingen door mijn financiële situatie kan loslaten."

Jahui Cai komt uit China en studeert Multidisciplinaire Economie aan de Universiteit Utrecht. "Als er één woord is dat mijn leven tot nu toe het best kan beschrijven, dan zou dat 'grensoverschrijdend' zijn. Van mijn moeder heb ik meegekregen dat het mogelijk is om door onderwijs de grenzen die onze sociale klasse ons oplegde kan overstijgen." Voor Jahui is Multidisciplinaire Economie de toekomst van de economie. Ze hoopt haar masterscriptie te schrijven over ofwel de interactie tussen politieke instituties en economische ontwikkeling of over de impact van klimaatverandering, vergrijzing, genderongelijkheid en technologische ontwikkeling op de arbeidsmarkt.

Rima Alkirawan rondde in Syrië haar studie Scheikunde af en werkte als apotheker en leraar scheikunde. Ze kwam als vluchteling in Nederland en studeerde hier Gezondheidswetenschappen. Na haar studeren gaf ze als vrijwilliger Arabische les aan vrouwen en kinderen. Ze (her)ontdekte hier haar passie voor het overbrengen van kennis. Ze zal haar Rosanna Fonds grant dan ook gebruiken om de master ‘Leraar Voortgezet Hoger Onderwijs’ te kunnen volgen. Om zo straks weer scheikunde leraar te kunnen worden: "Vooral omdat ik nog steeds een passie heb voor scheikunde, wat een tastbare en praktische wetenschap is.

Winnaar van een Rosanna Fund Honourable Mention 2022

Tessa van den Berg is promovendus Pedagogiek en ontvangt een honourable mention. “Tijdens mijn opleiding was ik al meer geïnteresseerd in het doen van onderzoek dan in het praktische gedeelte van pedagogiek. Ik ben nieuwsgierig naar waar bepaald gedrag vandaan komt en hoe zich dit ontwikkelt.” Haar promotie-onderzoek richt zich op de ontwikkeling van Borderline Persoonlijkheidsstoornis (BPS) in adolescenten. Ze werkt aan de ontwikkeling van een app-inveterventie die tijdens de lange wachttijd voor bestaande behandelprogramma’s kan helpen met emotieregulatie en met het verminderen van symptomen van BPS, zoals zelfbeschadiging. Met de beurs van het Rosanna Fonds kan Tessa haar promotie-traject afronden.

Doneer aan het Rosanna Fonds

Het Rosanna Fonds voor Vrouwen steunt vrouwelijke studenten en onderzoekers in hun wetenschappelijke loopbaan, door het verstrekken van kortlopende beurzen tot een maximum van 5.000,- per jaar. Bijvoorbeeld voor reiskosten, onderkomen of om een proefschrift of scriptie te kunnen voltooien. Het steeds stijgend aantal aanvragen laat zien dat er nog altijd een grote behoefte is aan financiële steun voor getalenteerde vrouwelijke studenten en wetenschappers. Je kunt ook zelf bijdragen aan het Rosanna Fonds: elke gift is van harte welkom!

Doneer aan het Rosanna Fonds voor Vrouwen