Vier universitaire medewerkers krijgen koninklijk lintje

Koninklijke onderscheidingen 2017

Vandaag, de dag voorafgaand aan Koningsdag, krijgen vier medewerkers van de Universiteit Utrecht een Koninklijke onderscheiding opgespeld door de burgemeester van hun woongemeente. Het betreft Maria Hijman, hoofd Onderzoek- en Valorisatiebeleid bij de faculteit Bètawetenschappen, Jeroen Torenbeek, directeur van de Utrecht Summer School, Dorethy Veldema van de Bestuursdienst ITS en Bert Koops, medewerker van het Facilitair Service Centrum.

Maria Hijman

Maria Hijman werkt al lang bij de Universiteit Utrecht. Als adviseur wetenschapsbeleid van het college van bestuur had zij een spilfunctie in de ontwikkeling van onder meer het zwaartepuntenbeleid, de onderzoekscholen en de strategische thema’s. Vervolgens heeft zij een belangrijke rol gespeeld bij de samenvoeging van vijf verschillende faculteiten (en bijbehorende culturen) tot één faculteit Bètawetenschappen.

In haar beginperiode aan de universiteit heeft zij, als ‘kritisch biologiestudente’ gepoogd de positie van vrouwen binnen de bètawetenschappen te verbeteren. Zij maakte deel uit van een projectgroep vrouwenstudies biologie die gelieerd was aan de wetenschapswinkel Biologie en die aan de wieg stond van bèta vrouwenstudies in Nederland. Haar eerste baan aan de universiteit was een vervolg hierop: Hijman begon in 1981 als coördinator vrouwenstudies en was in die hoedanigheid mederedacteur van het eerste bèta vrouwenstudieboek in Nederland: ‘Een Barst in het Bolwerk’ (1986).

Naast haar werkzaamheden voor de universiteit krijgt Hijman de onderscheiding ook voor haar maatschappelijke betrokkenheid. Haar huis bood de afgelopen decennia onderdak aan zeker tien, doorgaans jongere mensen om hen te helpen hun leven weer goed op de rails te krijgen. De duur van dat verblijf varieerde van enkele maanden tot enkele jaren. In haar huis vonden zij niet alleen een tijdelijk thuis, maar vooral ook goede raad, praktische hulp en altijd een luisterend oor. Deze jongeren beschouwen mevrouw Hijman dan ook als een tweede moeder.

Tenslotte heeft Maria Hijman als vrijwilliger diverse rollen gespeeld binnen de Special Olympics, de organisatie die zich inzet voor sporten voor mensen met een verstandelijke beperking, met name voor kinderen met het syndroom van Down. Zij heeft veel werk gedaan om ervoor te zorgen dat deze kinderen niet als uitzondering gelden maar gewoon kunnen meedoen. Zij deed dit onder meer als (bestuurs)lid van de Vereniging voor Integratie in het reguliere onderwijs van kinderen met het syndroom van Down, de VIM.

Tijdens de ‘lintjesregen’ krijgt Maria Hijman de onderscheiding Ridder in de Orde van Oranje-Nassau opgespeld.

Maria Hijman

Jeroen Torenbeek

Jeroen Torenbeek heeft, als directeur van het voormalige Bureau Buitenland van de Universiteit Utrecht, belangrijke initiatieven ontwikkeld op het vlak van internationalisering van het hoger onderwijs en studentenuitwisseling. Voor dit laatste realiseerde hij het Utrecht Network, een Europese organisatie van ruim dertig universiteiten ter bevordering van de studentenmobiliteit op Europees niveau.

Tussen 2006 en 2012 was Torenbeek directeur van James Boswell Instituut, het universitair instituut voor deficiënties en bèta-bijscholing, talencursussen en internationaal onderwijs. Mede op zijn initiatief is dit instituut geprivatiseerd, waarbij taken werden overgedragen aan twee BV’s waaronder het instituut Babel Talen.

Een rode lijn in de internationale activiteiten van Jeroen Torenbeek is de Utrecht Summerschool waar hij vanaf de start in 1987 als initiatiefnemer intensief bij betrokken was en waarvan hij in 2005 directeur werd. Deze samenwerking van universiteit en hogeschool groeide onder zijn leiding uit tot de grootste academische Summerschool in Europa met bijna 3.500 studenten uit 120 landen, en ruim 200 courses. Onlangs heeft Torenbeek de activiteiten van de Summer School uitgebreid met een proeftuin van Summerschool activiteiten met Chinese Universiteiten, en ook met de organisatie van een Winterschool, waarin cursussen worden aangeboden die nauw zijn met life long learning.

Het NIKI is een van de zes Nederlandse wetenschappelijke instituten in het buiteland. Jeroen Torenbeek heeft zich bijzonder ingespannen om de positie en ontwikkeling van dit instituut dat in Italië gevestigd is, te versterken, onder meer door zijn rol als lid – en vanaf  2011 als voorzitter – van het Stichting Vrienden van het NIKI. Deze stichting draagt bij aan het mogelijk maken – bijvoorbeeld via fondswerving – van belangwekkende onderwijs- en onderzoekprojecten. Jeroen Torenbeek wordt Officier in de Orde van Oranje-Nassau.

Dorethy Veldema

Ook Dorethy Veldema van de Bestuursdienst ITS (Information and Technology Services) wordt in Utrecht onderscheiden als Lid in de Orde van Oranje-Nassau. Veldema krijgt haar onderscheiding met name vanwege haar werkzaamheden voor een door haar vader opgerichte stichting die zich inzet voor hulpbehoevenden in Suriname.

Bert Koops

Bert Koops, medewerker van het Facilitair Service Centrum, wordt benoemd tot Lid in de Orde van Oranje-Nassau. Hij krijgt de onderscheiding opgespeld door de burgemeester van De Bilt vanwege zijn werkzaamheden voor het Rode Kruis die hij al vanaf 1972 verricht. In die rol was hij onder meer werkzaam bij één van de grootste ongelukken op de A12 waarbij zeker 80 auto’s waren betrokken, bij de treinkaping bij De Punt, de Bijlmerramp en de watersnoodramp in 1995.