'Verdiept verleden' toont 100 jaar baggerindustrie

Bram Bouwens en Keetie Sluyterman

De Week van de geschiedenis 2010 heeft als thema Land en Water. Bij Uitgeverij Boom verschijnt begin november het boek 'Verdiept verleden. Een eeuw Koninklijke Boskalis Westminster en de Nederlandse baggerindustrie'. Het boek is geschreven door de (bedrijfs)historici Bram Bouwens en Keetie Sluyterman van de Universiteit Utrecht.

Nederland is wereldberoemd om zijn waterbouwkundige werken, zoals de Afsluitdijk, de Deltawerken en de Europoort. Ze hebben een belangrijke bijdrage geleverd aan het wereldwijde imago van Nederland als ‘watermanager’. Veel minder bekend zijn de bedrijven die deze werken tot stand brachten. Verdiept verledenplaatst juist deze Nederlandse baggeraars in de schijnwerpers.

Land en water

De relatie tussen land en water loopt als een rode draad door de geschiedenis van Nederland. De ligging van ons land aan zee en in het deltagebied van de Rijn en de Maas stimuleerde de bewoners een antwoord te formuleren op zowel de bedreigingen als de kansen die de ligging tussen nat en droog, hoog en laag, met zich meebrachten: het graven en uitdiepen van havens, kanalen en rivieren, het aanleggen van polders en ontginnen van veengebieden.

Netwerken en familiekapitaal

In Verdiept verleden staat de ontwikkeling van de Nederlandse baggerindustrie en in het bijzonder de geschiedenis van Koninklijke Boskalis Westminster NV, dat dit jaar haar honderdjarig bestaan viert, centraal. Bouwens en Sluyterman laten zien hoe netwerken en familiekapitaal een solide basis vormden voor een aantal toonaangevende baggerbedrijven. Zij vertellen hoe economische groei en de opkomst van de olie-industrie nieuwe markten schiepen waarop de baggeraars succesvol inspeelden door constante vernieuwing en uitbreiding van de vloot. Daarbij ging schaalvergroting gepaard met een opmerkelijke toename in de precisie van de uitvoering. Dankzij hun in Nederland opgebouwde kennis en kunde zagen enkele Nederlandse baggeraars, waaronder Boskalis, kans uit te groeien tot grote internationale ondernemingen, werkzaam van Noord-Rusland tot Zuid-Amerika en van Canada tot China.

Bram Bouwens schreef Op papier gesteld; de geschiedenis van de Nederlandse papier- en kartonindustrie in de twintigste eeuw (2004) en werkt samen met Joost Dankers aan het boek Concurrentie en concentratie in het Nederlandse bedrijfsleven.

Keetie Sluyterman is hoogleraar bedrijfsgeschiedenis. Zij schreef onder meer Kerende kansen. Het Nederlandse bedrijfsleven in de twintigste eeuw (2003) en deel 3 van de Geschiedenis van Koninklijke Shell (2007).

Beide auteurs zijn verbonden aan het Onderzoekinstituut voor Geschiedenis en Cultuur van de Universiteit Utrecht.

Titel: Verdiept verleden. Een eeuw Koninklijke Boskalis Westminster en de Nederlandse baggerindustrie
Auteur(s): Bram Bouwens en Keetie Sluyterman
isbn: 978 90 85069 49 2