Verbied sjoemelsigaretten met gaatjes in de filters

BNR Nieuwsradio

Stichting Rookpreventie Jeugd, de gemeente Amsterdam en achttien andere organisaties stappen naar de rechter vanwege de sjoemelsigaret. De partijen willen dat de overheid sigaretten met een 'te hoog' teer-, nicotine- en koolmonoxidegehalte van de markt haalt.Meetmethode onderschat schade door roken

Metingen van gezondheidsinstituut RIVM tonen aan dat sigaretten meer giftige stoffen bevatten dan blijkt uit de officiële meetmethode van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA). Het gaat om de gaatjes in sigaretten die lucht moeten aanzuigen voordat de rook in de longen komt. Volgens hoogleraar toxicologie Martin van den Berg van de Universiteit Utrecht wordt officieel een meetmethode gebruikt die er vanuit gaat dat die gaatjes open zijn, wat in veel gevallen niet het geval is. Volgens een alternatief en meer realistisch onderzoek komt er twee- tot driemaal zo veel teer vrij en is de kans op schade ook driemaal zo groot.