2 mei 2017

Veel media-aandacht voor hersengolvenonderzoek Suzanne Dikker

Een team neurowetenschappers toonde onlangs aan hoe de synchronisatie van hersengolven bij scholieren kan voorspellen hoe leuk de leerlingen het schoolvak en elkaar vinden. Dr. Suzanne Dikker, verbonden aan het Utrecht Institute of Linguistics en New York University, maakt deel uit van het team. Het onderzoek trok veel aandacht in zowel binnen- als buitenlandse media: People's Daily Online (28 april), US Official News (27 april) en NEMO Kennislink (28 april) besteedden aandacht aan het onderzoek, dat werd gepubliceerd in Current Biology.

Dr. Suzanne Dikker. Foto Thaddeus Rombauer
Dr. Suzanne Dikker

In de berichten geeft Dikker, die eerste auteur is van het artikel waarin de uitkomsten gepubliceerd zijn, meer achtergrondinformatie bij het onderzoek naar een groep van twaalf scholieren, en hoe dat in zijn werk ging. Het onderzoeken van grotere groepen is juist van belang in de neurowetenschap, zegt Dikker, omdat het menselijke brein zich heeft ontwikkeld in een sociale context, terwijl veel educatief onderzoek focust op individuele ervaringen.

Toekomstig onderzoek

Ook werpt ze een blik op de toekomst: het onderzoeksteam is momenteel bezig met het ontwerpen van grootschalige projecten waarin de onderzoekers van maximaal 45 personen tegelijkertijd breindata en andere biometrische gegevens kunnen meten. Bovendien laten de uitkomsten van hun onderzoek zien dat er redelijk betrouwbare metingen gedaan kunnen worden in de echte wereld, zegt Dikker, terwijl EEG-headsets in de wetenschap vaak als speeltjes worden beschouwd. "Daarmee is de weg vrijgemaakt voor andere wetenschappers die dit soort onderzoek willen doen."