Utrechtse studenten starten website over de klimaatcrisis in de Nederlandse literatuur

Foto: Unsplash/Hitoshi Suzuki

Studenten van de masters Neerlandistiek, Literatuur Vandaag en Nederlandse taal en cultuur: educatie en communicatie zijn een website begonnen over klimaatliteratuur. Met deze website proberen zij een bijdrage te leveren aan de klimaatgeletterdheid in Nederland.

Klimaatspijbelaars op straat, verhitte discussies in de Tweede Kamer en populaire series over het rampscenario ​als de dijken breken:​ de klimaatcrisis is letterlijk een ​hot item​. Ook in de literatuur is sprake van een trend van romans, poëzie en toneelstukken die het klimaatvraagstuk als centraal onderwerp behandelen.

Klimaatcrisis

Op deze website wordt literatuur besproken die ons een antwoord kan geven op vragen zoals: Hoe is er de afgelopen jaren gedacht en geschreven over de relatie tussen mens en natuur? Kan literatuur bijdragen aan het creëren van meer bewustwording en gedragsverandering met betrekking tot de klimaatcrisis? Hoe gaan de auteurs om met zoiets groots en ongrijpbaars dat de menselijke maat te boven gaat?