25 augustus 2015

Utrechtse promovendi winnen prijs met paper over schrijfonderwijs

Schoolkind schrijft © iStockphoto.com/akajeff
 

Drs. Monica Koster en Renske Bouwer MsC (Language and Education) hebben de EARLI (European Association for Research in Learning and Instruction) Award voor het beste paper gewonnen.

Koster en Bouwer zijn beiden promovenda in het Schrijfproject onder leiding van prof. dr. Huub van den Bergh. In dit project wordt een methode ontwikkeld om de schrijfvaardigheid van leerlingen in de bovenbouw van het primair onderwijs te verbeteren. Het project is in 2012 gestart aan de Universiteit Utrecht in samenwerking met Cito en Avans Hogeschool en met financiering van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO).

In een grootschalig experiment tonen Koster en Bouwer aan dat de door hen ontwikkelde methode, Tekster, uiterst effectief is. Het artikel dat zij hierover schreven is verkozen tot het beste paper op het tweejaarlijkse EARLI-congres op Cyprus.