Utrechts onderzoek tweede van de wereld in Shanghai-categorie Geography

Shanghai Ranking

Onderzoekers van de Universiteit Utrecht scoren als tweede van de wereld in de categorie Geography van de Academic Ranking of World Universities (ook bekend als de Shanghai Ranking). Alleen de University of Oxford doet het in dit onderzoeksveld nog net iets beter. De Universiteit Utrecht als geheel staat in deze ranking wereldwijd op plek 51 en is daarmee de hoogst genoteerde Nederlandse universiteit.

De top 10 van de Geography categorie

Voor de internationaal invloedrijke Shanghai Ranking worden instellingen en onderzoekers vergeleken op onder meer citatiescores, artikelen in prestigieuze wetenschappelijke tijdschriften als Nature en Science en Nobelprijs- en Fieldmedal-winnaars. Een onderdeel dat zwaar meetelt is de highly-cited index, die bestaat uit de 1% meest geciteerde wetenschappers van de afgelopen tien jaar.

Binnen de categorie Geography valt onderzoek dat gepubliceerd is in tientallen verschillende wetenschappelijke tijdschriften, voornamelijk in de bèta- en sociale wetenschappen. De betrokken onderzoekers vallen onder een breed scala aan disciplines, verspreid over meerdere faculteiten van de Universiteit Utrecht.

Shanghai Ranking