Utrecht Science Park niet geselecteerd als proeftuin aardgasvrij

Het Utrecht Science Park is niet gekozen als proeftuin aardgasvrij en ontvangt geen bijdrage van vijf miljoen euro van het Rijk. De gemeente Utrecht deed begin dit jaar een proeftuin-aanvraag voor het Utrecht Science Park via de regeling proeftuinen Aardgasvrije Wijken. De Adviescommissie aardgasvrije wijken heeft een keuze moeten maken uit 71 aanvragen die zijn ingediend voor de 2e ronde proeftuinen aardgasvrije wijken. Minister Ollongren van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties heeft op basis van het advies van de commissie de definitieve selectie vastgesteld van in totaal 19 proeftuinen. Het Utrecht Science Park zit niet bij deze selectie.

Met de financiële bijdrage van het Rijk konden de Universiteit Utrecht en het UMC Utrecht hun gebouwen verregaand energiezuinig maken en de noodzakelijke maatregelen nemen om ze 100% geschikt te maken voor aansluiting op warmte-koudeopslag (WKO). Dit is een duurzame methode om energie op te slaan in de bodem en daarmee gebouwen te verwarmen of te koelen. Daarnaast zou de bijdrage gebruikt worden voor samenwerking aan een duurzaam en efficiënt bodemenergiesysteem in het Utrecht Science Park waar mogelijk ook gebouwen van de Hogeschool Utrecht en Stichting Studenten Huisvesting op zouden kunnen aansluiten.

De Universiteit Utrecht gaat nu op zoek naar andere middelen om de noodzakelijke maatregelen te kunnen treffen om gebouwen voor 100% aan te sluiten op WKO. Met name bij oudere gebouwen zijn de kosten hiervoor hoog. Deze gebouwen blijven nu voorlopig nog voor een deel (10-20%) afhankelijk van aardgas; bijvoorbeeld om ze te verwarmen op hele koude dagen.