Universiteitshoogleraar Peter van der Veer vanaf 2017 verbonden aan Geesteswetenschappen

Prof. dr. Peter van der Veer. Foto Ed van Rijswijk

Prof. dr. Peter van der Veer is vanaf 2017 in deeltijd verbonden aan het departement Filosofie en Religiewetenschap van de Universiteit Utrecht. Hij blijft directeur van het Max Planck Institute for the Study of Religious and Ethnic Diversity in Göttingen. Van der Veer was al universiteitshoogleraar aan de faculteit Sociale Wetenschappen van de Universiteit Utrecht. Hij maakt nu de overstap naar Geesteswetenschappen.

Hij werkt nauw samen met prof. dr. Birgit Meyer (Religiewetenschap) in de begeleiding van promovendi en in de organisatie van workshops en conferenties. Van der Veer doet op dit moment onderzoek naar de notie 'vluchteling' in de recente Europese geschiedenis, met nadruk op Duitstalige vluchtelingen uit Oost-Europa na 1945 en Vietnamese vluchtelingen na 1978. Van der Veer is een van de keynote-sprekers tijdens het jubileumcongres van het Nederlands Genootschap voor Godsdienstwetenschap (NGG) in de herfst van dit jaar.

Over Peter van der Veer

Peter van der Veer is sinds 2004 universiteitshoogleraar aan de Universiteit Utrecht en sinds 2009 directeur aan het Max Planck Institute (MPI) for the Study of Religious and Ethnic Diversity in Göttingen. Sinds het begin van zijn directeurschap is hij universiteitshoogleraar in deeltijd (eerst bij Sociale Wetenschappen en nu bij Geesteswetenschappen). Hij houdt zich de laatste 20 jaar voornamelijk bezig met de vergelijkende studie van religie en nationalisme in India, China, en Europa. Een paar van zijn toonaangevende publicaties zijn Religious Nationalism (California, 1994), Imperial Encounters (Princeton, 2001), The Modern Spirit of Asia (Princeton, 2014), en The Value of Comparison (Duke, 2015). Hij geeft leiding aan onderzoeksprogramma’s over religieuze netwerken in Azië (met de National University of Singapore) en over economie, ritueel, en sociale verandering (met Cambridge University).