Universiteit Utrecht participeert in Nationaal Onderwijslab AI

Artificiële Intelligentie (AI) gaat een steeds grotere rol spelen in de Nederlandse economie en samenleving, dus ook in het onderwijs. Daarom is recent het Nationaal Onderwijslab AI (NOLAI) geopend, dat is gefinancierd uit het Nationaal Groeifonds. Het is een plek waar scholen, wetenschappers en het bedrijfsleven nauw met elkaar samenwerken aan digitale onderwijsinnovaties met AI.

Goede digitale leer- en hulpmiddelen en ICT vormen een belangrijke voorwaarde om de kwaliteit van het onderwijs te verhogen. Nationale investeringen in AI en digitale innovatie blijven echter op dit punt internationaal gezien nog achter. Tot op heden was er geen duidelijke plek voor onderzoek naar het gebruik van ai in het basis- en voortgezet onderwijs.

Onderwijsinnovaties

Het Nationaal Onderwijslab AI (NOLAI) gaat daarom in co-creatie intelligente digitale onderwijsinnovaties ontwikkelen, gericht op het verbeteren van de kwaliteit van het primair en voortgezet onderwijs. Ook gaat het NOLAI de pedagogische, maatschappelijke, ethische en sociale consequenties van intelligente digitale onderwijsinnovaties onderzoeken.

Onderzoeken van intelligente, digitale onderwijsinnovaties

Het NOLAI is gevestigd aan de Radboud Universiteit en de Universiteit Utrecht is een van de samenwerkingspartners. De toegekende publieke financiering aan NOLAI van 80 miljoen euro door het ministerie van Economische Zaken en Klimaat via het Nationaal Groeifonds is voor een periode van tien jaar.

Uitgaan van de vraag van het onderwijs

De projecten van het NOLAI starten telkens met dezelfde vraag: wat heeft het onderwijs nodig? In het NOLAI gaat men aan de hand van vervolgvragen onderzoeken welke zaken door AI in het onderwijs kunnen worden ondersteund, ondervangen of verbeterd.

Wetenschappelijk programma

Het wetenschappelijke programma van NOLAI werkt aan inzicht in de pedagogische, maatschappelijke en sociale consequenties van het gebruik van intelligente technologie in het onderwijs. Er wordt bijvoorbeeld onderzocht welke leerlingen meer of minder baat hebben bij adaptieve oefenprogramma’s, hoe leraren gebruik maken van informat ie in dashboards, hoe data van leerlingen op een veilige manier gedeeld kunnen worden en welke data van leerlingen gebruikt mogen worden. Uitgangspunt is dat AI een hulpmiddel kan zijn voor leraren en leerlingen, waarbij er veel aandacht is voor de menselijke autonomie.

Rol Universiteit Utrecht

Het Nationaal Onderwijslab AI (NOLAI) is een living lab; een onderzoeksomgeving waarbij onderzoek en innovatie samengaan op basis van co-creatie. Het is een samenwerkingsverband van scholen, wetenschappers en het bedrijfsleven. Om de potentie van AI als katalysator van vernieuwing te benutten en om de belangrijke samenwerking tussen onderwijs, wetenschap en bedrijfsleven te versterken. De Universiteit Utrecht is een van de strategische samenwerkingspartners, naast oa de Universiteit Maastricht, de Hogeschool Arnhem Nijmegen, Stichting Klasse, Quadraam, Stichting Lucas Onderwijs, OostNL en Brightlands.

NOLAI past goed bij ons profiel van een universiteit met sterke banden in funderend onderwijs en onderwijsonderzoek.

Jan van Tartwijk, hoogleraar onderwijswetenschappen aan de Universiteit Utrecht en lid van de stuurgroep van het NOLAI: “Onderzoekers van onze Bèta-faculteit en onze faculteit voor Sociale Wetenschappen gaan een belangrijke rol spelen in het NOLAI, samen met onderzoekers van onder andere faculteiten gaan zij onderzoek doen naar toepassingen van AI in het onderwijs dat zowel gericht is op theorievorming als op toepassing. Vanuit onze sterke samenwerking met de scholen in de regio Utrecht en daarbuiten, spelen we ook een rol bij het betrekken van die scholen bij het werk van het NOLAI. Dat past goed bij ons profiel van een universiteit die niet alleen sterke banden heeft met het funderend onderwijs, maar waarbinnen ook onderwijsonderzoek wordt verricht met een nationaal en internationaal heel sterke reputatie.”