Universiteit Utrecht opent eerste virtual classroom

Op de Universiteit Utrecht is het vanaf vandaag mogelijk om onderwijs te volgen en geven in een virtual classroom. De classroom is de eerste in zijn soort aan een Nederlandse universiteit. De docent heeft vanuit een studio contact met maximaal 36 studenten. Het is net of zij allemaal op de eerste rij zitten. Wetenschappers kunnen de studio ook gebruiken voor teleconferenties met onderzoekers uit het buitenland. Zo dragen de AV-middelen niet alleen bij aan onderwijsinnovatie maar ook aan vermindering van mobiliteit en verkleining van de CO2-footprint.

Man in virtual classroom
Onderwijs in de virtual classroom. Fotograaf: Fridolin van der Lecq

De komende twee jaar investeert de UU fors in nieuwe IT/AV-middelen die zijn afgestemd op de behoeften aan afstandsonderwijs en samenwerking met onderzoekers elders in de wereld. “De virtual classroom past perfect bij de UU”, zegt vicevoorzitter van het College van Bestuur Annetje Ottow. “We kunnen zo ons onderwijs versterken én werken aan duurzaamheid en internationalisering.”

Interactie

Momenteel wordt online onderwijs vaak via een webinar aangeboden. De virtual classroom zorgt voor veel meer en natuurlijkere interactie en gaat nog een stapje verder. De docent staat voor zes schermen, waarop elk zes studenten te zien zijn. Hieronder hangen nog twee schermen waarop de docent zijn presentatie ziet en quiz-resultaten en online vragen.

Een voorbeeld uit een les zou kunnen zijn:

De docent begint met een uitleg van twee theorieën. Na een kwartier ziet hij aan de studenten dat zij minder betrokken zijn. Daarom besluit hij op dat moment om een quiz in te zetten. Hij vraagt welke van de twee theorieën een bepaald nieuwsitem van die ochtend het beste kan verklaren. De docent ziet de antwoorden van op alle studentenschermen verschijnen en laat aan de studenten de distributie van de antwoorden zien.

Vervolgens vraagt de docent  persoonlijk (de naam staat van iedereen op het eigen scherm) aan twee studenten om hun verschillende antwoord toe te lichten. Een discussie ontstaat. Ondertussen ziet de docent dat er meerdere ‘silent questions’  binnenkomen van studenten die het verschil tussen beide theorieën niet goed begrijpen. De docent rondt de discussie af en beantwoordt de vragen van de studenten.

Innovatief en duurzaam

De nieuwe IT/AV-middelen maakt op innovatieve manier leren en samenwerken op afstand mogelijk. Dat is bijvoorbeeld belangrijk voor de samenwerking van de UU in een nieuwe alliantie met de TU Eindhoven en Wageningen University and Research, maar zeker ook voor internationale samenwerking. Binnen Charm-EU werkt de UU bijvoorbeeld samen met andere Europese universiteiten aan een nieuw gezamenlijk masterprogramma.

Ottow: “We willen meer internationale samenwerking, en tegelijk de CO2-uitstoot door mobiliteit verminderen. We stimuleren medewerkers en studenten daarom om anders te reizen – bijvoorbeeld per trein in plaats van met het vliegtuig. We proberen er ook voor te zorgen dat ze minder reizen. Natuurlijk is het belangrijk dat je collega’s of studenten in het buitenland live ontmoet. Maar soms kan het ook echt digitaal, en de virtual classroom gaat hierbij helpen.”

Meer informatie

Voor meer informatie over hoe de UU werkt aan duurzaamheid: klik hier.
Voor meer informatie over de manier waarop we ons onderwijs innoveren, kijk op de site van Educate-it
Voor meer informatie over de virtual classroom, ga naar de site van het Teaching & Learning Lab.