Uniek internationaal masterprogramma gaat van start

Officiële openingsceremonie CHARM-EU

Op donderdag 2 september 2021 organiseert CHARM-EU de officiële openingsceremonie van het masterprogramma Global Challenges for Sustainability. CHARM-EU is een alliantie van vijf Europese universiteiten. Het masterprogramma is een primeur: voor het eerst krijgen studenten de kans in Europa een joint degree master te volgen, waarbij vijf universiteiten samen het diploma zullen uitreiken.

Masterprogramma Global Challenges for Sustainability

Eerste studenten

Voor de eerste fase van het masterprogramma Global Challenges for Sustainability zijn 73 studenten toegelaten. 15 studenten gaan van start bij de Universiteit Utrecht. De andere studenten beginnen met hun programma bij één van de andere alliantiepartners: de Universiteit van Barcelona, Trinity College Dublin, Eötvös Loránd-universiteit in Budapest en de Universiteit van Montpellier. Op iedere campus werken de studenten samen in hybride werkruimtes: afwisselend face-to-face en online onderwijs. Tijdens het anderhalf jaar durende masterprogramma (90 EC) kunnen de studenten één of meerdere keren wisselen van universiteit voor de verschillende studieonderdelen.

Julian Duśko-Bernyck uit Canada, student: “Ik heb voor CHARM-EU gekozen omdat ik erg enthousiast ben over wat het masterprogramma te bieden heeft aan studenten en docenten: een transdisciplinair karakter en een diversiteit aan achtergronden, disciplines en landen van herkomst. Dit masterprogramma is een inspirerende en unieke internationale ervaring. Ik kijk ernaar uit om iedereen te ontmoeten en om aan de slag te gaan.”

Ik heb voor CHARM-EU gekozen omdat ik erg enthousiast ben over wat het masterprogramma te bieden heeft aan studenten en docenten.

Student Julian Duśko-Bernyck uit Canada

Transdisciplinair karakter

Global Challenges for Sustainability heeft een transdisciplinair karakter en focust op concrete, maatschappelijke vraagstukken over water, voeding en gezondheid. Om deze vraagstukken aan te kunnen pakken, zijn studenten met verschillende achtergronden geselecteerd. Ruim de helft van de studenten heeft een achtergrond in sociale wetenschappen, bestuurskunde of rechten. Ruim een kwart heeft een bachelordiploma in bètawetenschappen, technologie of gezondheid. De overige studenten hebben een vooropleiding in geesteswetenschappen of onderwijskunde.

Niels Bovenschen , universitair hoofddocent bij Geneeskunde/UMC Utrecht: “In deze nieuwe master kunnen studenten bijdragen aan het oplossen van echte challenges, zoals infectieziekten en pandemieën, chronische aandoeningen, veroudering en kanker. Daarbij gaan studenten samenwerken met studenten en professionals van andere disciplines, van (bio)medische wetenschappen tot economie, communicatie en geowetenschappen.”

In deze nieuwe master dragen studenten bij aan het oplossen van echte uitdagingen en werken ze samen met andere disciplines.

Innovatief programma

Het masterprogramma heeft meerdere innovatieve aspecten, waaronder een flexibele cursusstructuur, geïntegreerde mobiliteit, een brede inhoudelijke focus, nadruk op inclusiviteit, challenge-based onderwijs en programmatisch toetsen. Voor de ontwikkeling van het programma is gebruik gemaakt van het Utrechts onderwijsmodel en van het innovatieve UU-programma Educate-it. Studenten van de vijf universiteiten hebben intensief meegewerkt aan het programma.

Jasper van Vught is universitair docent bij het departement Media- en Cultuurwetenschappen van de faculteit Geesteswetenschappen: “In de master zoeken we naar onderwijsvormen die recht doen aan het internationale, transdisciplinaire en uitdaging-gedreven karakter van het programma. Zo maken we gebruik van programmatisch toetsen, waarbij studenten blijven reflecteren op de kracht van hun eigen disciplinaire benadering maar ook op wat ze leren van andere disciplines. Ook werken studenten aan concrete sociale initiatieven om duurzaamheid te vergroten en faciliteren we internationale samenwerkingsverbanden met een reeks aan hybride onderwijsvormen.”

In de master zoeken we naar onderwijsvormen die recht doen aan het internationale en transdisciplinaire karakter van het programma.

Europese Universiteiten Initiatief

CHARM-EU is als Europese universiteitsalliantie onderdeel van het European Universities Initiative, gefinancierd vanuit de Europese Commissie. CHARM-EU staat voor Challenge driven, Accessible, Research Based and Mobile. Naast het masterprogramma is er ook een CHARM-EU onderzoekscollectief :TORCH.

Openingsceremonie

Op donderdag 2 september van 11:00 tot 12:15 uur kunnen belangstellenden meekijken tijdens de officiële openingsceremonie via deze linkKijk voor meer informatie op de website van CHARM-EU of e-mail naar charm@uu.nl.