Tweede lichting Humanities Honoursstudenten afgestudeerd

Vier jaar geleden is de Universiteit Utrecht gestart met het honoursprogramma, een extra uitdagend programma naast het reguliere bachelorprogramma. Tijdens de slotbijeenkomst op maandag 26 juni presenteerden 21 van de 30 geesteswetenschappenstudenten die het honoursprogramma volgden hun scriptie om daarna hun certificaat in ontvangst te nemen.

Verdieping, verbreding en maatschappelijke verbinding

Directeur van het Humanities Honours Programme prof. dr. Arnoud Visser opende de feestelijke middag in Kytopia, de muziekzaal aan de Oudegracht waar voorheen Tivoli gevestigd was. In zijn introductie vertelde Visser over de drie speerpunten van het honoursprogramma: academische verdieping in de eigen opleiding, interdisciplinaire verbreding binnen Geesteswetenschappen en het slaan van een brug tussen universiteit en maatschappij.

De uitreiking

De studenten vertelden interactief over hun eindthesis in de vorm van een posterpresentatiemarkt. Na afloop ontvingen ze uit handen van de honoursdepartementscoördinatoren hun certificaat en een roos. De slotpresentaties gaven een breed beeld van de creatieve honoursmogelijkheden binnen de vier departementen van de faculteit. "Een mooi overzicht van voorbeelden op het gebied van de genoemde verdieping, verbreding en maatschappelijk verbinding", aldus Arnoud Visser. De studenten zelf bedankten hun honoursdepartementscoördinator voor alle input, feedback en enthousiasme in de begeleiding, en Arnoud Visser en Judith Lavrijssen voor de organisatie van het Humanities Honours Programma.

De presentaties

De presentaties waren ingedeeld in vier thema’s en ze werden becommentarieerd door het publiek, medestudenten en de honoursdepartementscoördinatoren: dr. Barnita Bagchi (Departement Talen, Literatuur en Communicatie), prof. dr. Daniël Cohnitz (Departement Filosofie en Religiewetenschap), dr. Rick Dolphijn (Departement Media- en Cultuurwetenschappen), dr. Merel van Goch (School Liberal Arts) en dr. Rolf Strootman (Departement Geschiedenis en Kunstgeschiedenis).

• Ruud Dielen: Fandom op www.wieisdemol.com
  • Loren Bremmers: (How) can our perceptial experience justify our beliefs about the external world?
  • Veerle van Lieshout: A Different Story of War: Women writers countering stereotypes and writing agency into the story of conflict
  • Dylan de Vries: Kunnen dieren denken?
  • Marjolein van den Brand: Sociale acceptatie en afwijzing: de verwerking van complimenten en beledigingen
  • Judith Hendriksma: Over de rol van focalisatie in de analyse de Homerische hymne aan Demeter

Historisch

• Koen Donselaar: Handeldrijven in’t gebied van den Grooten Heere
  • Lucas Helder: 'Na regen komt gedonder, bewijs het maar.' Problemen met het aantonen van een causaal verband tussen klimaatverandering en geweld
  • David van Oeveren: De Sonderweg van Goethe
  • Hidde Goedhart: Het Zuidprobleem van Willem I. Taalbeleid, nationalisme en subalterniteit in het VKN
  • Simone de Roode: Occupy Central with Love and Peace

Ethiek:

• Herman van Delft: Phronètische deugdethiek
  • Roos van Leeuwen: De morele juistheid van emissierechtenhandel
  • Marijn Smid: De Dystopie van Dokter Robot: Een onderzoek naar de verhouding tussen Albert Borgmann’s device paradigm en een hedendaags discours van zorgrobotica

Identiteit

• Vera van Buren: How to talk about women composers
  • Lisa Dekker: De representatie van de Nederlandse identiteit in de campagnecommercials van de PVV
  • Lotte van den Heuvel: 'Hema houdt van feestjes'. Visies op de Nederlandse identiteit in de HEMA-feestcollectie en het journalistieke debat tussen 2009 en 2016
  • Martijn Kool: Tussen ideaal en realiteit: Een sociaal-constructivistische analyse van de bilaterale relatie tussen Nederland en Australië gedurende de Indonesische Onafhankelijkheidsoorlog (1945-1949)
  • Manoeske Wuijts: Beeldvorming van de politie door Ismail Ilgun in zijn hoodvlogs.
  • Jopie de Zeeuw: Temporaliteit als context van publieke kunst