14 juni 2017

Studenten van de HKU werken samen met onderzoeker Sarah Dellmann

Toverlantaarns als inspiratiebron voor studenten van de HKU

Bron: toverlantaarninstallatie.blogspot.nl
Bron: toverlantaarninstallatie.blogspot.nl

Twee studententeams van de opleiding HKU Media werkten samen met onderzoeker dr. Sarah Dellmann (Media en Performance Studies) aan een project over toverlantaarns. Zij hebben zich laten inspireren door haar onderzoeksproject  A Million PicturesDonderdag 15 juni 2017 presenteerden deze derdejaars studenten hun werk tijdens de Showcase InterMedia.

Assepoester

Het project Cinderella: A two-sided story biedt een nieuwe hedendaagse kijk op de traditionele toverlantaarnshows waarbij de gebruiker vrij is om te kiezen met welk verhaal hij/zij zich identificeert.

Traditionele lantaarns gebruikten licht, plaatjes en glas om een verhaal te projecteren. De  lantaarn van de Utrechtse studenten gebruikt zijn eigen lichtbron en toverlantaarnplaatjes die kunnen worden gemanipuleerd door het gebruik van een 3D-bril. De lantaarn projecteert zelf niets. De gebruiker kan om de lamp heen  lopen en zo het verhaal ervaren.

Het rode en blauwe glas binnenin de bril bepalen de twee verschillende verhalen die worden verteld binnen de lamp; het originele verhaal van Assepoester of een versterkt verhaal dat diverse volwassenen thema’s behandelt als uithuwelijking, verkrachting en racisme. De gebruiker kan uit beide verhalen kiezen en dit verhaal veranderen wanneer hij of zij dit wil door een eigen smartphone en hoofdtelefoon te gebruiken.  

Project website: http://toverlantaarninstallatie.blogspot.nl.

Slide of Life

Uit de databank van gedigitaliseerde oude toverlantaarn slides hebben deze derdejaars 2D-animatoren een selectie gemaakt van dertig slides.  Deze hebben ze middels animatie tot leven gebracht.

Project website: https://www.instagram.com/slide_of_life

Dr. Sarah Dellmann
Dr. Sarah Dellmann

A million pictures

De toverlantaarn was een van de belangrijkste visuele massamedia in de negentiende eeuw, maar in tegenstelling tot de massamedia van de twintigste eeuw – film en televisie – heeft deze fascinerende vorm van geprojecteerde beelden tot nu toe nauwelijks wetenschappelijke aandacht gekregen. Het Europese onderzoeksproject A Million Pictures heeft als doel om de rol van de toverlantaarn voor educatie en kennisoverdracht in kaart te brengen. In het project, dat wordt gecoördineerd door dr. Sarah Dellmann en prof. dr. Frank Kessler van de Universiteit Utrecht, werkt de universiteit samen met universitaire partners in België, Groot-Brittannië en Spanje.