Terugkijken: colleges Amr Ryad en Nina ter Laan over islam bij Universiteit van Nederland

Amr Ryad: Waarom waren Europeanen een eeuw geleden verliefd op de islam?

13 december 2016 gaven dr. Amr Ryad (Islam en Arabisch) en dr. Nina ter Laan (Religiewetenschap) college bij de Universiteit van Nederland over het thema 'islam'. De colleges zijn nu online terug te kijken.

Tijdens deze avond gaven vijf wetenschappers elk een college van een kwartier. De vijf onderwerpen waren:

• Waarom was Europa een eeuw geleden verliefd op de islam?
  • Waarom bepaalt Mohammed hoe jij je tanden moet poetsen?
  • Waarom kun je als moslim niet zomaar een huis kopen?
  • Hoe draagt islamitische muziek bij aan anti-terrorismebeleid?
  • Waarom hebben soennieten en sjiieten een hekel aan elkaar?

Amr Ryad besprak in zijn college hoe Europeanen ooit verliefd waren op de islam. In het begin van de twintigste eeuw waren er buikdansclubs in Berlijn en de eerste moskee in Londen werd al in 1914 gebouwd.

Nina ter Laan: Hoe wordt muziek gebruikt om het imago van de islam te verbeteren?

Nina ter Laan gaf college over de rol van muziek in de War on Terror. Aan de hand van voorbeelden laat ze zien hoe de Verenigde Staten via culturele diplomatie het religieuze leven in het Midden-Oosten proberen te beïnvloeden.