6 december 2018

Terugblik Open Doors Centre for Academic Teaching

Donderdag 8 november konden docenten aan de Universiteit Utrecht op de Open Dag ontdekken welke stap ze willen zetten om zich verder te professionaliseren. Diverse workshops gaven een inkijkje in de mogelijkheden.

Academic Director van het Centre for Academic Teaching, Manon Kluijtmans opende de middag en gaf Meindert Flikkema (Vrije Universiteit) de ruimte om zijn kijk op onderwijs te delen. Hij besloot een aantal jaar geleden zijn focus te verleggen van leuk onderwijs geven naar het creëren van optimale condities voor een effectieve leeromgeving. Wat hebben studenten daadwerkelijk nodig?

Docentennetwerk TAUU nam haar eerste podcast op getiteld: ‘Mate & Master’. Een senior- en een juniordocent spraken elkaar over herkenbare issues. Wat doe je met studenten naar de verwachtingen blijven vragen? Hoe ga je om met werkdruk? Beluister het boeiende gesprek zelf.

Loopbaanadvies

Docenten die advies zochten over hun loopbaan, konden terecht bij loopbaancoach Sharona Lautoe, prof Berteke Waaldijk en de Senior Fellows van het Centre for Academic Teaching. Enkele tips van Sharona:

  • wacht niet met netwerken totdat het nodig is, maar wissel bij voorbaat al uit met (potentiële) collega’s.
  • toon initiatief om de praktijk dichterbij te brengen. De toepasbaarheid van je lessen kan voor studenten vergroot worden door mensen uit het werkveld uit te nodigen, of met gebruikers verder in de lijn al contact te hebben. Daarnaast helpt dat ook bij jouw eigen ontwikkeling en netwerk in de (nabije) toekomst.
  • wees je bewust van je transferable skills: welke soft skills heb je in huis die ook toepasbaar zijn in andere werkvelden. Als docent ben je bijvoorbeeld vaak ook bedreven in trainen, adviesvaardigheden, lesmateriaal ontwikkelen, projectcoördinatie.

Workshop studentmotivatie

Veel docenten worstelen met de wijze waarop ze studenten kunnen motiveren. Frans Prins, universitair hoofddocent Educatie & Pedagogiek en wetenschappelijk directeur van Onderwijs & Training toonde in een mini-workshop dat motivatie toeneemt als studenten haalbare doelen stellen en ervaren dat ze successen behalen. Daarbij legt de ene studenten de lat hoger dan de ander. Docenten kunnen de motivatie verhogen door studenten te laten zien dat ze kunnen groeien en daar feedback op te geven. Wil je daar eens dieper op ingaan? Of heb je een andere vraag hoe je je onderwijs kunt verbeteren? Vraag een gratis professioneel consult aan bij Onderwijsadvies & Training. Elke docent aan de Universiteit Utrecht kan hier gebruik van maken.

Special Interest Groups

Veel docenten zijn bezig met  dezelfde thema’s om hun onderwijs te verbeteren dan wel te innoveren. Om met elkaar in contact te komen, kunnen zij een zogeheten Special Interest Group (SIG) vormen, die door het CAT gefaciliteerd worden. Twee van deze SIG’s presenteerden zich op 8 november: de SIG Video en Entrepreneurship Education. Heb je ook een onderwerp waarover je met collega-docenten in contact wilt komen? Of wil je aan een bestaande SIG deelnemen? Kijk verder.

Tot slot deelde Jeroen Vermeulen in het Inspiratiecafé zijn inzichten met Community Service Learning en ervaring met sociaal ondernemerschap. Op de markt waren de partners in het Centre for Academic Teaching Netwerk vertegenwoordigd om de innovatiemogelijkheden in onderwijs en professionalisering in het docentenvak toe te lichten.