Team Utrecht wint 28ste nationale VAR Pleitwedstrijd (bestuursrecht)

De 28ste VAR Pleitwedstrijd is donderdag 23 mei gewonnen door een team van Utrechtse rechtenstudenten. De VAR is de Nederlandse Vereniging voor Bestuursrecht. Dit jaar werd de prestigieuze pleitwedstrijd georganiseerd door de afdeling staats- bestuursrecht en rechtstheorie van de Universiteit Utrecht. De studenten wonnen dus een thuiswedstrijd.

In de ‘jury’, die zowel de schriftelijke stukken beoordeelde als de zittingen op de dag van de pleitwedstrijd zelf leidt, zaten dit jaar onder meer de landsadvocaat mr. drs. R.W. (Reimer) Veldhuis, de voorzitter van de Afdeling Bestuursrechtspraak, prof. mr. B.J. (Bart Jan) van Ettekoven en de president van de Centrale Raad van Beroep. Mr. T. (Takvor) Avedissian. Voorzitter van de jury was prof. mr. G.T.J.M. (Gerdy) Jurgens, zij maakte ook de pleitcasus en de cases voor de finales.

Het Utrechtse team behoorde tot de twee beste teams na de schriftelijke ronde en de mondelinge ronden op de ochtend van de pleitwedstrijd en mocht dus door naar de grote finale.  Hier stonden ze tegenover het team van Nijmegen. Het Utrechtse team won deze spannende strijd en ging met de wisselbeker naar huis. Het team is vrijdag 24 mei tijdens de VAR-jaarvergadering gehuldigd.

We feliciteren het winnende team, bestaande uit:

• Selma Kiliçoglu
  • Nina de Boer
  • Pim Oremans
  • Sofie Oosterhuis.

Zij werden begeleid door professor Rob Widdershoven, docenten Titia de Kramer en Lukas van den Berge.