Summerschool Junior 2020: 85 kinderen thuis aan de slag als onderzoeker

"Het allerleukste aan Summerschool Junior vind ik dat je als echte onderzoeker kunt werken!"

Van 20 t/m 22 juli deden 85 kinderen uit groep 7 en 8 mee aan Summerschool Junior. Een bijzondere editie, want we konden niet zoals gewoonlijk kinderen verwelkomen bij de Universiteit Utrecht. In plaats daarvan stuurden we alle deelnemers een box boordevol materiaal waarmee ze onderzoek konden doen! Tijdens het programma werden ze digitaal begeleid door een UU-student en konden ze overleggen met andere kinderen.

Op maandagochtend werd Summerschool Junior feestelijk geopend op YouTube door Henk Kummeling en Lieke Dekker.

Aftermovie

De deelnemers hielpen een Schotse botanicus met zijn onderzoek naar een bijzondere plant, losten een DNA-puzzel op, kropen in de huid van een echte journalist en ontdekten of ze de voedselkeuzes van hun familie konden beïnvloeden. In de aftermovie is meer te zien van het programma en vertellen 6 kinderen over hun deelname.

Wetenschapsknooppunt Utrecht

Summerschool Junior is een project van het Wetenschapsknooppunt van de Universiteit Utrecht. Het Wetenschapsknooppunt verbindt wetenschap en de universiteit met het basisonderwijs en lerarenopleidingen.