Succesvol tweede jaar Honours Trajectum Utrecht

Docent Bettina Tuinstra met een leerling tijdens het slotevenement

De tweede lichting leerlingen van de pilot Honours Trajectum Utrecht heeft het jaar succesvol afgerond. Tijdens de slotpresentatie in april lieten 25 kinderen aan hun ouders, docenten en andere belangstellenden zien wat zij hadden geleerd en ontvingen zij hun certificaat.

Deze 25 ambitieuze en nieuwsgierige tweede- en derdejaars leerlingen van verschillende Utrechtse middelbare scholen volgden extra lessen waarin ze zich verdiepten in actuele thema’s, en hun kennis van de Nederlandse taal verbeterden. De lessen werden begeleid door docenten van de Brede School Academie, met gastlessen van verschillende wetenschappers en studenten van de universiteit.

Thema's

Tuvalu
Tuvalu (bron: Flickr/ Lily-Anne Homasi / DFAT)

De leerlingen gaven presentaties over de 4 thema's  waar ze dit schooljaar in het Honours Trajectum Utrecht aan hadden gewerkt: All you can eat, Je suis Robot, De aarde en ik en Reizen naar het einde van de wereld.

De Aarde & ik

De leerlingen brachten het door de stijgende zeespiegel bedreigde Polynesische eiland Tuvalu in kaart, en de Tuvaluaanse cultuur en levenswijze. Ook vertelden ze over de gastlessen van twee wetenschappers van de UU die onderzoek doen naar klimaatverandering en zeespiegelstijging in de diepzee en op de gletsjers van de Himalaya. Hoe zit dat eigenlijk bij ons? Houden wij hier in Nederland nog wel droge voeten? En is dat in Friesland heel anders dan in bijvoorbeeld Limburg of Zeeland? En hoe snel kan het water stijgen in onze provincie Utrecht? De leerlingen gingen in debat met de bezoekers op zoek naar oplossingen en argumenten.

All you can eat

Wat en hoe eten baby’s eigenlijk precies voordat ze geboren worden?. En hoe zwaar weegt een baby nou eigenlijk? De leerlingen presenteerden hun opgedane kennis hierover en lieten de bezoekers voelen dat een negen maanden oude baby bijvoorbeeld evenveel weegt als een strijkijzer. Ook vertelden zij over eetstoornissen: welke stoornissen bestaan er, hoe ontstaan deze, wat zijn de effecten ervan en hoe kun je ervan genezen?

Je suis Robot 

Bij het thema Je suis Robot demonstreerden de leerlingen met gepaste trots hun zelf gebouwde en geprogrammeerde zelfrijdende robots - compleet met geluid- en lichtsensoren. Ook filosofische discussies met het publiek over of je het verschil tussen mens en robot kan zien, of een robot emoties heeft, of robots banen en zelfs of ze de wereld zullen overnemen, gingen ze niet uit de weg.

Reizen naar het einde van de wereld

Bij het thema Reizen naar het einde van de wereld stonden de leerlingen stil bij welke wereldtalen er bestaan, hoe die zijn ontstaan, over taalstoornissen en over hulptalen en creooltalen. De leerlingen vertelden ook over de tijd van de zijderoutes en over de effecten van de zijderoutes op de geschiedenis.

Uitreiking certificaten

Peter Schrijver tijdens het slotevenement

Na de presentaties werden de leerlingen toegesproken door Bettina Tuinstra, docent en coördinator van het HTU en door prof. dr. Peter Schrijver, vicedecaan Geesteswetenschappen. Van hem kregen ze na een lofrede het welverdiende certificaat van deelname aan het HTU uitgereikt.