Studenten stekken plantjes voor bewoners tehuizen

Bewoners van verzorgingstehuis Fokusproject Utrecht Antonius en revalidatiecentrum De Hoogstraat in Utrecht zijn vorige week verrast door studenten van de Utrechtse Biologen Vereniging (UBV) met een stekje. Een vrolijk steuntje in de rug voor hen die het op dit moment niet makkelijk hebben.

Challenge

“Voor ons was het vooral fijn om iets te kunnen doen voor mensen die het op dit moment zwaar hebben”, zegt Doortje Knobbe, voorzitter van UBV. “Als bestuur hebben we het vrij rustig nu en dan wil je je tijd het liefst nuttig besteden.” De studievereniging werd benaderd door het Rode Kruis om mee te doen met een wekelijkse challenge. Na een korte brainstorm kwamen ze op het idee om stekjes van studenten uit te delen aan bewoners van tehuizen.

Doortje Knobbe, voorzitter UBV

Veilig inleveren

Het bestuur deed een oproep onder zijn leden om een eigen plantje te stekken. Binnen no time was er in samenwerking met het facultaire bestuur een stuk parkeerplaats op het USP afgezet waar de deelnemers op een veilige manier hun stekje konden inleveren. De actie leverde rond de dertig stekjes op. Die zijn vervolgens naar de tehuizen in Utrecht gebracht en uitgedeeld.

Succes

“We konden de stekjes natuurlijk niet aan de bewoners zelf geven, maar degenen die de stekjes in ontvangst namen, waren er heel blij mee”, vertelt Doortje trots. “En ook voor onze leden was het een succes. Iedereen wil graag helpen, maar soms is het lastig om te bedenken hoe. Op deze manier konden zij zich via ons op een mooie manier inzetten.”