Studenten klaargestoomd voor ondernemerschap

Tijdschrift voor Diergeneeskunde

Studenten Diergeneeskunde zijn laaiend enthousiast. De faculteit Diergeneeskunde biedt sinds kort twee keer per jaar een vijfweekse keuzecursus aan over communicatie & marketing van een dierenartsenpraktijk. In deze vijfweekse cursus werken achttien zeer gemotiveerde studenten uit alle drie de masterrichtingen aan hun ondernemerskwaliteiten; omgaan met klanten van nu en in de toekomst, kansen zien en deze op een professionele manier onderbouwen in een heus businessplan.

Mede door de uitstekende samenwerking met het bedrijfsleven is een uniek vak ontstaan dat bijdraagt aan de professionaliteit en het bestaansrecht van de toekomstige dierenarts. Vakcoördinatoren IJmert de Vries, Roeland Wessels en Berthus Kas, naar eigen zeggen zelf opgeleid in een tijdperk waarin het uithangbord aan de gevel je enige externe communicatieplan was, complimenteerden dit najaar voor de derde keer sinds het ontstaan van dit vak een groep studenten met hun vrijwillige keuze. "Door voor dit vak te kiezen, zullen jullie altijd een stap voorlopen op de collega's die denken dat diergeneeskunde alleen maar betekent dat je dieren beter maakt", aldus de Vries. Door excursies en gastcolleges uit zowel de veterinaire als de financiële wereld en met het boek Hoe laat ik mijn klanten kwispelen als leidraad maakten zij de studenten wegwijs in de veterinaire communicatie en marketing.

Het volledige artikel is verschenen in het Tijdschrift voor Diergeneeskunde, 1 november 2016.