Studenten adviseren nieuw museum en documentatiecentrum over aardbevingen in Groningen
Vier studenten van de master Cultuurgeschiedenis en erfgoed hebben advies uitgebracht aan EPIQ, het nieuwe museum en documentatiecentrum over de aardbevingen in Groningen. EPIQ had de studenten gevraagd de behoeften in kaart te brengen die Groningse jongeren hebben ten aanzien van het centrum.
Persoonlijke verhalen
“Bij de jongeren merkten we veel woede en frustratie, maar vooral ook vermoeidheid en machteloosheid”, vertelt student Max van Trommelen. Samen met Tanguy van Akkeren, Eimear Hanahoe en Eva Hens deed hij onderzoek voor EPIQ. Ze concludeerden dat de respondenten de meeste waarde hechten aan de persoonlijke verhalen van Groningers.
“Daarnaast mag de stroeve en onpersoonlijke bureaucratie met betrekking tot de aardbevingen niet ontbreken in het museum”, benadrukt Max. “Naar aanleiding van ons onderzoek zou het museum heel persoonlijk moeten worden, waarin begrip wordt gekweekt voor wat Groningers hebben moeten doorstaan.”
Maatschappelijke partners
In de master Cultuurgeschiedenis en erfgoed is er nadrukkelijk aandacht voor ervaringsgericht onderwijs en samenwerkingen met maatschappelijke partners, het zogenaamde Community Engaged Learning.
“We konden de theoretische kennis die we in onze master hebben opgedaan direct toepassen”, zegt Max. “Het concept ‘slow violence’ bijvoorbeeld. Dit is een vorm van geweld die zo systematisch en structureel is, dat het bijna onzichtbaar plaatsvindt. Vaak worden groepen ver weg van de politieke macht hier het hardst door getroffen.”
Research-led teaching
Universitair hoofddocent Erfgoedstudies Gertjan Plets, docent bij de master Cultuurgeschiedenis en erfgoed, doet al sinds 2019 onderzoek naar de presentatie en beeldvorming rond de olie- en aardgasgeschiedenis van Nederland. “Toen ik in september 2022 via mijn contacten uit Loppersum in contact kwam met het team dat het nieuwe museum ontwikkelt dacht ik direct: hier moeten we een cursus rond ontwikkelen op het raakvlak tussen ecologische geschiedenis en kritische erfgoedstudies.”
Binnen de master staat ‘research-led teaching’ centraal. In het tweede blok kunnen studenten aansluiting zoeken bij het onderzoek van de docenten. “Ook voor mij is dit een uitgelezen kans”, zegt Plets. “Mijn studenten kunnen deelnemen aan het veldwerk en ik kan ze tonen hoe ‘research in progress’ eruitziet. Ik kan zo nog meer mijn passie delen en toekomstige erfgoedprofessionals aanmoedigen musea een rol te laten spelen in het klimaatsactivisme.”
Museum en documentatiecentrum EPIQ
EPIQ wordt een educatief-museaal centrum dat op interactieve wijze informatie geeft over gaswinning en aardbevingen en energie in het verleden, heden en de toekomst. Het project is onderdeel van Toukomst, een initiatief van Nationaal Programma Groningen, en werd onlangs gelanceerd.