Steenbergen in het Parool over partnerschap tussen Shell en Van Gogh Museum

© iStockphoto.com/petek arici

Klimaatactivisten vinden het partnerschap tussen het Van Gogh Museum en oliemaatschappij Shell kwaadaardig. Zij protesteerden afgelopen week op de trap van het museum. Dr. Reneé  Steenbergen, research fellow Mecenaatstudies aan de Universiteit Utrecht, schreef een boek over de financiering van kunstinstellingen. Ze stelt in het Parool dat het imago van Shell baat heeft bij een associatie met het museum.

Steenbergen geeft aan dat het Van Gogh museum een nationale instelling is, “als een bedrijf erin slaagt daar zijn naam aan te verbinden, laat het zien dat het cultureel verantwoord onderneemt. In de kunstsector is bovendien weinig risico op imagoschade." Volgens Steenbergen is het partnerschap tussen Shell en het Van Gogh museum interessant omdat het draait om kennisuitwisseling en innovatie. Het partnerschap is verder a-politiek, volgens de onderzoeker zouden de activisten hun oproep beter tot Shell kunnen richten.

Dr. Renée Steenbergen. Foto Jan van Esch

Over Reneé Steenbergen

Renée Steenbergen studeerde Archeologie en Moderne kunstgeschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam. Daar promoveerde ze in 2002 op een onderzoek naar het belang van particuliere verzamelaars voor de moderne kunst in Nederland. In 2008 publiceerde ze de studie De Nieuwe Mecenas, waarin ze voor de economische recessie al wees op de conjunctuurgevoeligheid van de financiering van de kunst- en cultuursector.

Het onderzoek van Steenbergen aan de Universiteit Utrecht richt zich op Mecenaat en civil society in een tijd van recessie in West-Europa en beslaat de periode 2008-2013.