Socioloog Tanja van der Lippe geeft tips over thuiswerken in tijden van het Coronavirus

Bureau thuis met uitzicht op bos en laptop aan

Miljoenen mensen zijn door het Coronavirus de hele week aan het thuiswerken; een ongekend sociologisch verschijnsel. In het programma People Power deelt Tanja van der Lippe, hoogleraar sociologie aan de Universiteit Utrecht en verbonden aan de Future of Work hub haar kennis over thuiswerken.

"Thuiswerken verslechtert je productiviteit niet, toont wetenschappelijk onderzoek aan", vertelt Van der Lippe, "maar dat onderzoek ging dan vaak over één of twee dagen thuiswerken per week. Als je de hele week gaat thuiswerken en al je collega's doen dat ook, dan gaat dat wél ten koste van de productiviteit, blijkt uit onderzoek", aldus de hoogleraar. En in die situatie zitten we nu. Iedereen, de hele week en tijdens een langere periode.

Blijf vooral in contact met collega's

Hoe zorg je dan je nog effectief bent? "Blijf vooral met andere mensen in contact", adviseert socioloog Van der Lippe. "Je moet iemand hebben om mee te sparren. Dus plan online vergaderingen en maak een gezamenlijke taakverdeling, die je af en toe bespreekt. Microsoft Teams, Skype, Zoom, er zijn veel middelen. Het gevoel dat andere collega's ook bezig zijn, motiveert. Vraag raad, overleg. En managers: schenk vertrouwen in medewerkers dat ze het goed doen."

Werk en privé door elkaar

Bij thuiswerken heb je mensen die "integreerder" zijn of "segmenteerder". De integreerder kan makkelijk nog even de planten water geven of de vaatwasser uitruimen onder werktijd, maar in privétijd ook nog even een telefoontje voor werk aannemen. Die laat het dus in elkaar overvloeien. Je hebt ook segmenteerders, die werk en privé liever scheiden en zelfs liever helemaal niet thuiswerken, voor hun eigen productiviteit "Voor hen ligt op de loer, dat ze te veel gaan werken en overwerken", aldus Tanja van der Lippe. "Die vergeten pauze te nemen, willen de klus afmaken en zijn dan niet per se productiever."

Mensen die werk en privé liever strikt scheiden, gaan het moeilijk krijgen bij een lange tijd thuiswerken tijdens het Coronavirus.

In de uitzending vertelt professor Tanja van der Lippe ook hoe ze denkt dat de vrijwillige quarantaineperiode rondom het Coronavirus over langere tijd invloed zal hebben op mensen.

Beluister de uitzending

Je vindt deze uitzending ook op Spotify, Apple podcasts en Google podcasts. Zoek naar People Power en Corona.

Future of Work podcast

De Future of Work hub van de Universiteit Utrecht heeft ook een eigen maandelijkse podcast

Je kunt De Future of Work podcast op Spotify beluisteren, ook offline. Klik hier voor de People Power Podcast op Spotify. Elke maand is er een Future of Work aflevering van People Power, met daarin wetenschapers van de Universiteit Utrecht. Meld je aan en volg ons.

Wil je op de hoogte blijven van alle Podcasts? Meld je dan aan voor People Power op WhatsApp. Sla het nummer 06 45 66 75 48 op in je contacten en stuur een bericht “PODCAST AAN” Abonneer je hier op de Podcast.

Wil je weten hoe je de podcast op je iPhone, Android, Computer of SONOS krijgt, klik dan hier voor een handleiding.

Eerdere afleveringen Future of Work podcast:

Alle afleveringen op een rij