Simone Zalla Aumaj wint ECHO Award 2019

Award voor buitengewone studieprestaties en maatschappelijke betrokkenheid

De winaars van de ECHO Awards 2019
De winnaars van de ECHO Awards 2019: v.l.n.r. Musa Idris, Raz Ahmad, Gabriela Acosta Camacho en Simone Zalla Aumaj

Op donderdag 26 september ontving Simone Zalla Aumaj de ECHO Award WO. Simone wint de prijs vanwege de manier waarop ze haar individuele uitdagingen en ambities weet te verbinden met een gemeenschappelijke strijd van jongeren in de samenleving.

Diversiteit en Inclusie

Simone studeert Gender studies aan de Universiteit Utrecht. Ze is projectmanager van Work in Progress, een duurzaam online and offline platform voor studenten om diversiteit en inclusie op de Universiteit Utrecht bespreekbaar te maken door workshops en kunst. Simone was ook organisator en curator van de exhibitie “Wie vertelt mijn verhaal”, waarin mensen door verschillende kunstvormen werden uitgenodigd in dialoog te gaan over de betekenis van diversiteit en inclusie binnen de universiteit. Daarnaast heeft ze Atlanta bezocht als Fellow van de John Lewis Fellowship, waar ze vraagstukken onderzocht gerelateerd aan ras, racisme, immigratie en andere sociaal-maatschappelijke kwesties gerelateerd aan diversiteit. Ook is Simone actief als geweest als vrijwilliger bij verschillende organisaties, onder andere The Hague Youth Council, Stichting Breath en Kinderrechtennu. Prof. dr. Sandra Ponzanesi heeft Simone voorgedragen voor de ECHO Award.

De jury was geraakt door het zelfbewuste verhaal van Simone. Hierin toonde ze een bijzondere balans tussen kwetsbaarheid en kracht, waarin ze haar individuele uitdagingen en ambities weet te verbinden met een gemeenschappelijke strijd van jongeren in de samenleving. Zij weet hierin strategisch te bewegen om verschillende belangen bij elkaar te brengen voor een collectief doel van diversiteit en inclusie.

Simone Zalla Aumaj wint een volledig verzorgde summer course aan de University of California Los Angeles (UCLA) in de Verenigde Staten. De Universiteit Utrecht is erg trots op deze maatschappelijk zeer betrokken student en feliciteert Simone en de andere winnaars van harte.

Expertisecentrum voor diversiteitsbeleid

ECHO is een landelijk expertisecentrum voor diversiteitsbeleid in het hoger onderwijs. Het centrum reikt jaarlijks drie prijzen uit aan studenten met een niet-westerse achtergrond die zich op bijzondere wijze inspannen voor diversiteit en inclusie in de samenleving.  Het doel van de ECHO Award is om positieve aandacht te genereren voor individuele successen van studenten uit de multiculturele samenleving. Studenten die in aanmerking komen voor een ECHO Award zijn succesvolle studenten met een niet-Westerse achtergrond die zich onderscheiden vanwege hun bovenmatige studieprestaties, grensverleggende instelling, bruggenbouwers kwaliteiten, actieve maatschappelijke betrokkenheid en leiderschap. Tot de genomineerden behoorde dit jaar ook de Utrechtse studente Zahraa Attar.